• Saab/

Saab och Storumans kommun i gemensam satsning för fjärrstyrd flygtrafikledning

Saab Digital Air Traffic Solutions AB och Storumans kommun kommer idag teckna en avsiktsförklaring om inriktningen att etablera världens första Remote Tower Centre för mindre regionala flygplatser (AFIS).

Avsiktsförklaringen innebär att Saab Digital Air Traffic Solutions (SDATS) och Storumans kommun inleder en förstudie med syfte att etablera ett ”Remote AFIS Centre” för fjärrstyrd flygtrafikledning och digitala flygtrafikledningstjänster för mindre regionala flygplatser. Utvecklingen av tekniken och metodiken kommer initialt att ske på Hemavan - Tärnaby Airport, med målsättningen att utöka dialogen för fler flygplatser.

-       Intresset för digitala lösningar för flygtrafikledning växer för alla typer av flygplatser efter krav på ökad säkerhet, större flexibilitet och minskade kostnader. Storumans kommun är en bra samarbetspartner och har stabila förutsättningar för att etablera världen första Remote AFIS Centre, säger Johan Klintberg, chef för Saab Digital Air Traffic Solutions.

Fjärrstyrd flygtrafikledning hjälper flygplatser att skapa bättre förutsättningar att säkerställa många kommuners tillgång till infrastruktur som gynnar regional utveckling och möjliggör ett levande näringsliv i hela Sverige. Fjärrstyrning och den digitala tekniken följer också samhällets utveckling och skapar en flexibel, effektiv och flygsäker tjänst.

-       Det gläder mig att Storumans kommun är en viktig resurs för att utveckla lösningar för regionala flygplatser. Vi ser detta som en strategisk satsning där vi tillsammans med andra flygplatser bidrar till samhällsutveckling, samtidigt ser vi stor vinning för vår egen flygplats Hemavan - Tärnaby Airport, säger Tomas Mörtsell, kommunstyrelsens ordförande i Storuman.

Saab Digital Air Traffic Solutions är ett samägt bolag mellan Saab och LFV som bildades i juni 2016. Genom att kombinera LFV:s unika operativa erfarenhet med Saabs tekniska lösningar, kan Saab Digital Air Traffic Solutions leverera hela processen från planering till implementering och drift av tjänster för fjärrstyrd flygtrafikledning.

Fjärrstyrning och digitala lösningar är ett genombrott inom flygtrafikledning. Flygplatserna i Örnsköldsvik och Sundsvall var 2015 först i världen med att fjärrstyras via Remote Tower Centre (RTC) i Sundsvall. Linköpings flygplats ska tas i drift som den tredje fjärrstyrda flygplatsen 2017. I december 2016 tecknades en avsiktsförklaring med Scandinavian Mountains Airport AB om att leverera tjänster för fjärrstyrd flygtrafikledning till den första flygplatsen i världen som byggs utan ett konventionellt flygledartorn.

London City Airport och NATS har valt Saab som teknikleverantör för en testinstallation av fjärrstyrning av internationella London City Airport. Lyckade testinstallationer har även genomförts i Australien, USA, Nederländerna, Norge och Irland i olika typer av miljöer och avstånd.

För mer information kontakta:
Saabs presscenter,
0734-180 018,

www.saab.com/digitalairtrafficsolutions

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar inom militärt försvar och civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter. Genom innovativt, samarbetsinriktat och praktiskt tänkande utvecklar, anpassar och förbättrar Saab ny teknik för att möta kundernas förändrade behov.