Saab presenterar ny kompakt telekrigssensor

Saab offentliggör nu Sirius Compact L20C, en mobil passiv sensor som utformats för att genom taktisk spaning ge användaren förmåga att fånga upp kommunikationssignaler.

Saab presenterade Sirius Compact L20C, ett nytt tillskott till sensorfamiljen Sirius Compact, vid ett event i Nuremberg, Tyskland. Den nya sensorn kan upptäcka, klassificera, lokalisera och spåra signaler från exempelvis drönare eller från kommunikation inom en trupp. Därigenom erbjuder Saab ett modernt, taktiskt och Natokompatibelt sensorsystem som ger en mycket hög grad av operationell flexibilitet inom fältet elektromagnetisk spaning.

L20C-sensorn kan användas på distans, är enkel att använda och svår att upptäcka. Den höga noggrannheten och moderna signalbehandlingen ger en robust signaldetektering som bidrar till den elektromagnetiska lägesbilden. Att sensorn är kompakt och att gränssnittet är Natokompatibelt möjliggör att den kan användas på flera sätt, såsom på mindre fordon, på master eller genom handhållna lösningar. Designfilosofin följer principer om mjukvarudefiniering, inklusive ett standardiserat datagränssnitt som möjliggör sömlös integration till ledningssystemet.

Vår nyaste sensor, L20C, är en milstolpe i Sirius Compact-familjens utveckling. Genom sensorns höga kapacitet att spåra fientliga kommunikationssignaler kommer våra kunder alltid kunna ha ett försprång gentemot de hot de möter. I kombination med sensorn L20R förses användaren med kritisk information simultant, vilket ger en situationsmedvetenhet som är av största betydelse på slagfältet i dag, säger Carl-Johan Borgholm, chef för Saabs affärsområde Surveillance.

Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 22 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare och mer hållbar värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga.

Saab AB (publ)
SE-581 88 Linköping