• Saab/

Saab presenterar simulator med nytt användargränssnitt för Gripen E

Saab medverkar på försvarsmässan Defexpo i Indien, den 11-14 april 2018. På mässan presenteras för första gången en Gripen E-simulator som är utrustad med det helt nya användargränssnittet Wide Area Display (WAD).

Wide Area Displayen i Gripen E är en panoramaformad högupplöst skärm (19 x 8 tum) som tillåter en redundant och intelligent presentation av information över hela skärmen, med kapacitet att ta emot information från multitask-tangenter, pekskärmen eller från externa gränssnitt. Med data fusion ger den piloten relevant information och är den huvudsakliga källan för flyg- och uppdragsinformation i cockpiten.

Situationsmedvetenhet är en nyckelfaktor för framgång i moderna stridssituationer. Tack vare det avancerade människa-maskin-systemet i Gripen E, delas och visas relevant taktisk information till piloterna vid rätt tillfälle. Informationen presenteras med hjälp av lättförståeliga, informationscentrerade ikoner på en Wide Area Display-pekskärm, som tillåter fullt konfigurerbar presentation av information. Den har även potential att konfigureras om, under ett pågående uppdrag, genom ett knapptryck.

-       Såväl sensorer som vapen får längre räckvidd, vilket i moderna stridssituationer skapar ett behov att täcka större områden. För att ha möjlighet att täcka större områden i ditt taktiska system behöver du zooma ut. Det är en utmaning att både ha god överblick över stridsområdet och samtidigt få med de detaljer som behövs. WAD ger dig den möjligheten, säger Jonas Hjelm, chef för Saabs affärsområde Aeronautics.

Wide Area Displayen tillverkas av det Brasilien-baserade företaget AEL Sistemas som en del av det brasilianska teknologiöverföringsprogrammet kopplat till Gripen.

Med den senaste tekniken har Gripen E utformats för att möta befintliga och framtida hot, samtidigt som den uppfyller hårda krav på flygsäkerhet, tillförlitlighet, träningseffektivitet och låga driftkostnader. Morgondagens luftstrid kommer att vara mycket krävande och stridsflygplan måste analysera och hantera stora datamängder. Här dominerar Gripen E med sin intelligens, vilket hjälper piloten att agera långt före motståndaren. Andra faktorer som särskiljer Gripen E är dess höga tillgänglighet och anpassningsförmåga.

Följ oss på Twitter: @saab

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar inom militärt försvar och civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter i hela världen. Genom innovativt, pragmatiskt och samarbetsinriktat arbete, utvecklar, anpassar och förbättrar Saab ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.

Taggar: