Saab säljer signalverksamheten för spårburen trafik till Balfour Beatty Rail

Saab Communication har tecknat ett avtal med Balfour Beatty Rail som innebär att Saab överlåter signalverksamheten i norden för spårburen trafik till Balfour Beatty Rail from 1 februari 2007. Saabs signalverksamhet har ett 30-tal anställda fördelat på orterna Arboga och Borlänge.

Saab Communications signalverksamhet levererar total- och utförande entreprenader samt tjänster inom signal- och kommunikationsområdet för spårburen trafik.

– Vi ser Balfour Beatty som en bra köpare av den nordiska signalverksamheten för spårburen trafik eftersom Balfour Beattys befintliga kärnverksamheter ligger inom samma område och där kommer signaldelen att komplettera dessa kärnverksamheter på ett bra sätt samtidigt som en fortsatt positiv utveckling erhålles. Dessutom innebär affären för Saab Communication en fortsatt renodling av verksamheten mot robust kommunikation inom försvars- och samhällssäkerhetsområdet, säger Thomas Eriksson affärsenhetschef Saab Communication.

Saab är ett av världens ledande högteknologiska företag med huvudsaklig verksamhet inom försvar, flyg, rymd och samhällssäkerhet. Inom Saab finns en rad spetskompetenser och förmågan till systemintegration.