• Saab/

Saab tar emot order från den amerikanska armén på ytterligare AT4-system

Saab har tagit emot en ny order från den amerikanska armén på pansarvärnssystemet AT4CS RS (Confined Space Reduced Sensitivity), som avfyras från axeln. Ordervärdet är cirka 50 miljoner USD (426 miljoner SEK). Ordern bokades Q2 2018.

Saab blev 2008 tilldelade ett så kallat ID/IQ-avtal för AT4CS RS. Denna order är ett tillägg till en leverans som skedde 2017 som hade ett ordervärde på 13.4 miljoner USD.

AT4CS RS är ett färdigladdat engångsvapensystem med en specialutvecklad och unikt formad stridsspets som ger en bra restverkan bakom pansaret inuti målet. Det väger mindre än 8 kg och har en effektiv räckvidd på 20 till 300 meter.

-        Den här ordern visar på kundens fortsatt starka förtroende för AT4-systemet, säger Görgen Johansson, chef för Saabs affärsområde Dynamics.

-        Vi är stolta över att få fortsätta leverera detta beprövade och effektiva verktyg till de amerikanska soldaterna, säger Michael Andersson, VD för Saab North America, INC.

Sedan 1987 har Saab levererat mer än 600,000 AT4-system till de amerikanska styrkorna, både direkt och under licens. Vapnet har hela tiden uppgraderats för att ge användaren ännu större kapacitet och effekt. Nyare versioner som är under utveckling kommer att ge ännu längre räckvidd och ytterligare flexibilitet.