Saab tecknar fransk-brittiskt avtal för minröjningsfarkost

Saab har fått den första beställningen från Thales på minröjningsfarkosten MuMNS (Multi-Shot Mine Neutralisation System). Ordervärdet är cirka 300 MSEK och leveranser av de första systemen kommer ske under 2022.

Beställningen är en del av det fransk-brittiska Maritime Mine Counter Measures (MMCM)-programmet, där Saab kommer leverera undervattensfarkoster för identifiering och neutralisering av undervattensminor. MuMNS-farkosterna i beställningen kommer användas av den franska och brittiska marinen.

- Vi är stolta att tillkännage våra första kunder på MuMNS. I och med att operatören av farkosten kan neutralisera undervattensminor från ett säkert avstånd, är det med stor framgång vi kan leverera förmågor som möjliggör säkrare och mer effektiva minröjaroperationer, säger Görgen Johansson, chef för Saabs affärsområde Dynamics.

Saabs MuMNS-farkost är nästa generations system för identifiering och neutralisering av undervattensminor. Det kraftfulla och modulära systemet använder sig av beprövad teknik från Saab, vilket ger användaren oöverträffad flexibilitet och operativ förmåga som minskar kostnader för minröjningsuppdrag och riskerna för personal.

Ordern bokades under det fjärde kvartalet 2020.

www.saab.com

Twitter: @Saab