Saab utnyttjar option i Aker Holding AS

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har idag meddelat att man utnyttjar sin option att avyttra de aktier i Aker Holding AS som förvärvades under 2007. Avyttringen kommer att ske senast den 30 juni 2011.

Den 22 juni 2007 meddelade Saab att man beslutat att gå in som ägare (7,5 procent) i det då nybildade holdingbolaget Aker Holding AS. I affären ingick en option om möjligheten att realisera investeringen under 2011, vilket Saab nu utnyttjar.

Investeringen uppgick till MNOK 1 205, varav MNOK 230 i eget kapital och resterande del via lånefinansiering. Lösen av optionen genererar en likvid om cirka MNOK 350 till Saab och har därmed en positiv effekt på Saabs nettolikviditet och operativa kassaflöde med cirka MNOK 120. Transaktionen ger ingen resultateffekt.

Saabs presscenter, +46 (0)734 180 018, presscentre@saabgroup.com

Saab Investor Relations, Ann-Sofi Jönsson, +46 (0)734 18 72 14

Informationen är sådan som Saab AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 maj kl. 17.31.