Saabs nya kamouflageförmåga underlättar kommunikationen

Saab lanserar en ny funktion för sitt ultralätta Barracuda-kamouflagesystem (ULCAS) som ger väpnade styrkor skydd från fienden samtidigt som det möjliggör kommunikation med allierade styrkor.

Saabs kamouflagenät ger användaren ett viktigt skydd som gör dem svårupptäckta av exempelvis radarsensorer. Men de egenskaper som ger det här skyddet begränsar också användningen av GPS- och/eller VHF-kommunikation när användaren befinner sig under nätet.

Saabs nya lösning, som kallas Ultra-lightweight Camouflage Screen Frequency Selective Surface (ULCAS-FSS), gör det möjligt för utvalda radiofrekvenser att passera åt båda hållen genom kamouflagenätet, samtidigt som den ger skydd mot de högre frekvenserna av elektromagnetiska vågor som används av radarsystem.

Den nya teknologin innebär ett betydande framsteg inom modern signaturhantering.

"Genom vår expertis inom signaturhantering tar vi nu vårt kamouflage till nästa nivå med en ny funktion som helt förändrar soldatens förmåga att kommunicera samtidigt som den ger ett multispektralt skydd", säger Henning Robach, chef för Saabs affärsenhet Barracuda.

Saabs kamouflagelösningar, inklusive ULCAS-FSS, kommer att visas vid mässan DSEI 2023 i London, 12-15 september i monter H7-210.

Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 19 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare, mer hållbar och mer rättvis värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga.