Trackfire RWS når den finska amfibiemarknaden

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har valts ut att utrusta Marine Alutech Oy ABs Watercat™ M18 AMC amfibiefartyg med Trackfire Remote Weapon Station (RWS).

Amfibiefartygen Watercat™ M18 AMC kommer levereras till den Finska Marinen under 2014 till 2016. Kontraktet omfattar leverans, underhåll och träning av 12  Trackfire RWS:er med en option om ytterligare systemleveranser.

Watercat™ M18 AMC kommer att utrustas med dubbla Trackfire RWS (monterade med 12,7 mm NSV eller alternativt 40mm Granat maskingevär, liksom en koaxiell PKM maskingevär)med en videosökningsmodul, dubbelkommandostyrda Human Machine Interfaces (HMI) och högpresterande sensormoduler.

- Vi är mycket glada att ha valts ut till att tillhandahålla Trackfire RWS som en integrerad del av Watercat™ M18 AMC lösningen, säger Thomas Kloos, chef för produktområde Command and Control Systems på Saab.

- Detta befäster ytterligare vår position som en långsiktig tillhandahållare av eldledningskontrolllösningar för vår finska kund. Trackfire representerar nästa generation av högpresterande RWS:er – lika kapabla på land fordon som på stridsfartyg. Därför är vi trygga i att kunna bygga på denna framgång med ytterligare order från andra användare, fortsätter Kloos.

Baserat på beprövade beståndsdelar som redan är i bruk i olika delar av Saabs produktportfölj har Trackfire utvecklats som en optimalt sammansatt lösning för att möta växande behov av mobilitet, skydd och eldstyrka, både på land och till havs.

Kontraktet med den finska användaren är det andra Trackfire-kontraktet, det första kom vid slutet av 2011 från ATK för integrationen av LW25 Chain Gun med den amerikanska staten som slutanvändare.

Saab AB förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.

Marine Alutech Oy Ab offers the customer solutions for special equipment, maintenance and service, transportation and training of the personnel. The customization of an existing model is a winning concept both quality wise and from an economic standpoint of view. Our civilian and military concepts are based on a few well-planned designs to which both we and the users have contributed the best of our knowledge and experience.

Saabs presscenter, +46 (0)734 180 018, presscentre@saabgroup.com

www.saabgroup.com/Twitter

Informationen lämnades för offentliggörande 21 december kl 14.00.