Antalet säljobjekt nu det minsta på över 10 år

Det knappa utbudet av säljobjekt är ett hot mot bostadsmarknadens goda utveckling i Finland. Antalet nya säljobjekt har minskat betydligt sedan juli i fjol och är nu det minsta på över 10 år. Trots det knappa utbudet och den avtagande affärstakten är förväntningarna på marknaden detta år positiva. Även konsumenternas avsikter att köpa bostad ligger på en fortsatt hög nivå.

– Även om tillväxten avtar detta år kommer den inte att stanna upp helt. År 2022 kommer att bli ett bra år för bostadshandeln, dock inget toppår som i fjol, säger Jukka Rantanen, vd för Sb-Hem. – Den tydliga nedgången i antalet nya säljobjekt är ett tecken på att det kommer att bli lugnare tider på bostadsmarknaden. I juli–december i fjol sjönk antalet nya säljobjekt på Etuovi med hela 17,9 procent jämfört med under första halvåret. Det är en avsevärd förändring.

– I början av januari fanns det färre än 39 000 bostäder till salu på Etuovi. Jag kan inte minnas att jag någonsin under mina 12 år i branschen skulle ha sett en så låg siffra, säger Ville Huhtamäki, direktör för kundrelationer på Etuovi.com.

– Läget är exceptionellt utmanande i fråga om utbudet och om det fortsätter kommer det att ha negativ effekt på antalet bostadsaffärer, säger Rantanen.

År 2021 ökade antalet affärer i Finland rekordmycket, med hela 13 procent. Det gjordes över 10 000 fler bostadsaffärer än under föregående toppår, 2020. I fjol registrerade mäklarna över 85 000 affärer.

– Antalet bostadsaffärer sjönk dock i juli–december 2021 med 4 procent jämfört med under årets första hälft. Mätt i antal objekt var nedgången 2,6 procent. En nedgång i utbudet påverkar alltid hur antalet affärer utvecklas, säger Rantanen. – Antalet affärer ligger dock fortfarande på en god nivå, och det finns gott om bostadsköpare runt om i Finland.

Nedgång på 19 % inom handeln med nybyggda bostäder – svag efterfrågan på små bostäder i huvudstadsregionen

– Under fjolårets senare hälft skedde den största förändringen inom handeln men nya bostäder. Handeln med nybyggda bostäder sjönk hela 19,1 procent jämfört med under januari–juni, säger Rantanen.

– Byggnadsindustrin har förutspått att antalet nystartade projekt inom bostadsproduktionen kommer att minska i år jämfört med i fjol. Nyproduktionen styr bostadsmarknaden i det avseendet att en avsevärd del av köparna av nya bostäder är småhusägare. På grund av coronapandemin är småhus, enfamiljshus och radhusbostäder med egen trädgård för närvarande de mest efterfrågade bostadstyperna över hela Finland. Om det inte finns lämpliga nya objekt på marknaden ökar inte heller utbudet av småhus. De flesta väntar med att lägga ut sin bostad till försäljning tills de har hittat ett lämpligt nytt hem. Denna onda cirkel gör att det går trögt på marknaden, säger Rantanen.

– Handeln med nybyggda bostäder har lugnat ner sig även i tillväxtcentrum, där det fortfarande byggs mycket nytt. Efterfrågan på nya enrummare och små tvårummare är ganska svag och försäljningstiderna är långa. Däremot reserveras nya bostäder i familjestorlek snabbt och handeln med dem är livlig.

Konsumenterna något mer försiktiga

– Även efterfrågan på bostäder verkar ha avtagit något jämfört med toppmånaderna i fjol. Konsumenternas avsikter att köpa bostad sjönk i december, även om de fortsättningsvis ligger över det långsiktiga medelvärdet, säger Henna Mikkonen, chefsekonom inom Sparbanksgruppen.

– Jag tror att bakomliggande orsaker till att konsumenterna blivit mer försiktiga är den utdragna coronapandemin, fortsatt osäkerhet kring framtiden och farhågor för stigande räntor. Dem har det pratats mycket om den senaste tiden, säger Mikkonen.

– Vad gäller bostadsprisernas utveckling förekom det regionala skillnader i priserna även under fjolåret. Med undantag av ett fåtal regioner steg dock priserna över hela Finland, säger Rantanen. – Det blir intressant att se om vi når samma nivå som 2020 i antalet affärer detta år. Vi har alla möjligheter att göra det.

*Källor: Etuovi: Tietotuote, Centralförbundet för Fastighetsförmedlingen KVKL:s prisuppföljningstjänst (Hintaseurantapalvelu, HSP)

Ta kontakt så diskuterar vi mer om ämnet:

Jukka Rantanen
Verkställande direktör, Sb-Hem Ab
050 341 1391, jukka.rantanen@sbhem.fi

Henna Mikkonen
Chefsekonom, Sparbanksgruppen

040 564 7918, henna.mikkonen@sparbanken.fi

Sb-Hem är en genuint lokal fastighetsförmedlingskedja som ingår i Sparbanksgruppen och som bedriver sin verksamhet på franchisingbasis. Företaget har över 80 kontor i Finland. www.sbhem.fi www.sparbanken.fi