Beslut från Sparbanksförbundets årsmöte

Sparbanksförbundets årsmöte den 14 mars 2013 fastställde antalet medlemmar i förvaltningsrådet, bokslutet för 2012 och budgeten för 2013. I samband med årsmötet hölls Nooa Sparbanks, Sb-Fondbolags och Sb-Hems bolagsstämmor.

Antalet medlemmar i Sparbanksförbundets förvaltningsråd

Vid årsmötet 2012 beslutades att medlemmar i förvaltningsrådet är alla sparbankers styrelseordförande eller förvaltningsrådsordförande om banken har ett förvaltningsråd. De är representanter för förtroendemannaförvaltningen. Enligt förbundets stadgar kan till förvaltningsrådet dessutom väljas övriga medlemmar inom ramen för förvaltningsrådets medlemsantal.

Vid förbundets årsmöte den 14 mars 2013 fastställdes antalet medlemmar i förvaltningsrådet till 32: 31 sparbankers styrelseordförande samt ordföranden för Etelä-Karjalan Säästöpankkis förvaltningsråd. Konstaterades att medlemsantalet efter fusionerna mellan Eräjärven Säästöpankki och Längelmäen Säästöpankki samt mellan Oma Säästöpankki Oy och Parkanon Säästöpankki år 2013 sjunker till 30. Beslutades att till förvaltningsrådet utöver ordförandena inte väljs övriga medlemmar.

Utanför förvaltningsrådet stannar Nooa Sparbanks styrelseordförande som är verkställande direktör för en av de sparbanker som äger Nooa och inte förtroendevald.

Vid sitt konstituerande möte och valmöte valde förvaltningsrådet ordföranden för Västra Nylands Sparbanks styrelse Jaakko Puomila till ordförande och ordföranden för Huittisten Säästöpankkis styrelse Pauli Kurunmäki till vice ordförande.

Läs mera i meddelandet som är bifogat i sin helhet.

Ytterligare information lämnas av Sparbanksförbundets verkställande direktör Pasi Kämäri, tfn (09) 5480 5240, 0500 688 222, e-post: pasi.kamari@saastopankki.fi