Betalkortstips för semesterfirare – så får man ut mesta möjliga av kortet under semestern

På sommaren bör man ta sig tid för semester och att bara slöa, inte tänka på saker som måste göras eller stressa över pengar. Sparbanksgruppen listade tips, med vilka man kan utnyttja betalkortets funktioner för att göra semestern så smidig som möjligt.

1. Kontantuttag vid butikskassan

På vissa sommarställen kan det fortfarande krävas kontanter i stället för kort, trots att mobila betalterminaler har blivit vanligare och man kan betala nästan överallt med kort eller mobilbetalning. Det är dock bra att ha med sig lite kontanter om man ska besöka till exempel en pop up –loppmarknad eller ett barns saftstånd på en varm sommardag.

Om bankautomaten är långt borta eller kön är lång, lönar det sig att gå till kassan! Sparbankens kunder kan ta ut kontanter från alla K-matbutiker och Neste K-stationer i samband med köp med Visa Debit, Visa Debit Online eller Visa Gold Debit-kort. Man kan ta ut högst 200 euro åt gången. Däremot finns det ingen nedre gräns.

2. Visa som vän på en utlandsresa

Ett betalkort är en praktisk partner både när man planerar en resa och under resan. Det är enkelt att köpa resebiljetter med ett kort, och betalkortsuppgifter ofta krävs också i samband med bokningen av hotell och hyrbil. Vissa kreditkort, såsom Sparbankens Visa Gold-kreditkort, erbjuder också förmåner i form av försäkringar. Typiska förmåner är reseförsäkring och hyrbilförsäkring.

3. Lokal valuta vid betalning med kort

Att använda ett kort är den förmånligaste betalningsmetoden när man reser ute i världen. Om man reser utanför euroområdet frågar betalterminalen eller automaten ofta om man vill betala i euro eller i lokal valuta. I dessa situationer är det bra att välja den lokala valutan, eftersom den nästan alltid är förmånligare.

4. Skydd av nyckeltal och beredskap inför skador

Under en resa är det särskilt viktigt att ha betalkortet och dess PIN-kod på skilda ställen. När man slår in en PIN-kod i kassan eller bankautomaten är det viktigt att skydda tangentbordet med handen så att ingen utomstående kan se den. Om kortet eller nätbankskoderna försvinner under resan, eller om automaten tar kortet, ska man omedelbart ringa spärrtjänsten för att spärra kortet. Spärrtjänsten är tillgänglig dygnet runt på +358 20 333. Det lönar sig att vara förutseende och spara numret på telefonen redan innan man reser. Det är också viktigt att komma ihåg att banken aldrig ber om koder per e-post, sms eller telefon!

5. Skydd mot missbruk

Det sista man vill oroa sig för när man är på semester är att bli offer för en bedragare eller göra misslyckade inköp. Köp som görs i nätbutiker kan tryggas genom att betala med ett Visa-kort. Skyddet har ingen övre eller nedre gräns för priset på produkten eller tjänsten. Man kan få pengarna tillbaka om man blir offer för bedrägeri, den beställda produkten inte levereras, produkten anländer skadad eller man får helt fel produkt eller om resebyrån eller flygbolaget går i konkurs före eller under resan.

Om man hamnar i en oklar situation som inte kan lösas med den butik som har sålt varan eller tjänsten ska man kontakta banken så snart som möjligt. Banken ger instruktioner om hur man gör en eventuell kortreklamation.

6. Utnyttja betalningsfria månader

Semester kan innebära lägre inkomster och högre utgifter än vanligt. Om man vill tillbringa sin fritid utan att oroa sig för ekonomiska frågor kan man förbereda sig för semestern i förväg genom att utnyttja Visa-kortets betalningsfria månader. Man kan på förhand avtala om betalningsfrihet via självbetjäningskanaler, till exempel i Sparbankens mobilbank och nätbank, eller genom att kontakta bankens kundtjänst.

7. Är kortets kreditgräns tillräcklig?

När sommaren närmar sig kan man bli tvungen att betala resekostnaderna för hela familjen eller kostnader som delas med en grupp vänner med ett enda kort. Det lönar sig att säkerställa att kortets kreditgräns är tillräcklig. Sparbanksgruppen rekommenderar en kreditgräns på 1,5 gånger bruttoinkomsten.

Mer information:

Manu Kauppila

Affärsverksamhetsdirektör för företagskunder

manu.kauppila@saastopankki.fi

+358 50 571 0936

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Vi donerar en del av vårt resultat för att stödja den lokala välfärden. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.