Det knappa utbudet bromsar även sommarstugemarknaden i Finland

I år har handeln med sommarstugor och fritidsbostäder i Finland klart avtagit jämfört med alla tiders rekordsiffror för coronaåren 2020 och 2021. Mellan januari och maj minskade antalet affärer med 42,8 procent från motsvarande period året innan. För närvarande finns det också klart färre sommarstugor och fritidsbostäder till salu än för ett år sedan. Det råder brist på säljobjekt på många orter.

– Handeln med stugor och fritidsbostäder verkar nu backa rejält i Finland. Sommaren 2020 tog stughandeln fart hos oss, och ännu förra sommaren gjorde vi fler affärer än någonsin, säger Jukka Rantanen, verkställande direktör för Sb-Hem. – Det verkar inte längre finnas något akut behov av att köpa fritidsbostäder i Finland, vilket nu återspeglas i ett större minus.

– Enligt våra mäklare frågar folk dock fortfarande efter stugor och på många orter finns det köpare, men det finns för få säljobjekt, fortsätter Rantanen.

–  Södra Savolax, där vi är verksamma, är det populäraste området för stugor och fritidshus i Finland. Här skulle affärerna gå betydligt bättre om vi bara kunde få fler objekt till försäljning, säger Esa Pietiläinen, företagare på Sb-Hem i S:t Michel. – Precis som bostadshandeln bromsas stughandeln av att utbudet är litet. De objekt som vi har fått till försäljning har vi sålt.

– När priset och kvaliteten på ett fritidsobjekt matchar ringer telefonen och det finns flera intresserade köpare. För prisklassen 100 000–200 000 euro finns det gott om köpare även för tillfället. Dyrare objekt säljer också fortfarande, men antalet intresserade är klart färre och försäljningstiderna är längre, konstaterar Pietiläinen. – Affären blir av om objektets begärda pris är realistiskt och motiverat.

– Även anspråkslösa stugor och stugor på holmar går fortfarande bra att sälja om priset är rätt. Den här sommaren har vi sålt flera objekt på holmar framför allt vid stora vattendrag. Köpare av stugor på holmar har i allmänhet mer blygsamma krav och är villiga att pruta på till exempel el och rinnande vatten. Att stugan inte är vinterbonad är ok för dem. De vill också njuta av båtlivet, berättar Pietiläinen. – I dagsläget kan man få en idyllisk stuga med el på en holme vid Puula eller Saimen för 50 000–100 000 euro.

Färdvägens längd har allt större betydelse

– Stugans läge och hur lång vägen till stugan är inverkar nu mer än tidigare på människors köpbeslut. Bränslepriserna har stigit så högt att nästan alla nu noggrant räknar ut kostnaderna även för eventuella framtida resor till stugan, säger Rantanen.

– De som bor i huvudstadsregionen köper många strandställen vid de stora vattendragen i Södra Savolax, även om en resa exempelvis till S:t Michel tar cirka tre timmar och till Kuopio cirka fem timmar. Det finns fortfarande en efterfrågan både på små strandstugor och på större vinterbonade villor. Jag skulle mycket gärna ta fler stugor av alla storlekar och kvaliteter till salu, säger Pietiläinen.

– Det är också bra att komma ihåg att de genomsnittliga priserna på stugor inte har sjunkit i Finland, utan tvärtom har de delvis stigit betydligt till följd av den stora efterfrågan, fortsätter Rantanen. – För den som planerar att sälja sin stuga, lönar det sig att agera genast. Efterfrågan är stor och priserna ligger fortfarande på en bra nivå.

Byggandet av fritidsbostäder minskar i popularitet

– I våras och i sommar har det skett en klar nedgång i tomthandeln. De kraftigt ökade kostnaderna för byggande och byggmaterial har gjort de som drömmer om att bygga en egen stuga mer försiktiga. Nu köper många hellre ett färdigt objekt och renoverar det vid behov, berättar Pietiläinen.

– Min prognos är att årets stughandel kommer att stanna på närmare 40–50 procent av fjolårets rekordantal affärer. Sannolikt ligger vi efter även siffrorna från fem år tillbaka, förutspår Rantanen. – Nedgången i antalet affärer påverkas också av att lånen nu är dyrare än tidigare. Marginalen för ett lån till en sommarstuga är högre än för ett bostadslån.

– I det här exceptionellt osäkra ekonomiska klimatet är det många som inte vill köpa en egen stuga, utan hellre skaffar en hyrstuga. Deras popularitet kan nu mycket väl öka i Finland.

– Förändringar i ekonomin påverkar ofta bostadshandeln med en viss fördröjning. Det är klart att vi nu lever i en brytningstid på såväl bostads- som stugmarknaden och situationerna kan förändras snabbt. Än så länge finns det dock efterfrågan även på stugmarknaden och vi skulle gärna ta emot nya säljobjekt, säger Pietiläinen.

Källa: Centralförbundet för Fastighetsförmedlingen KVKL prisuppföljningstjänst

Ta kontakt så diskuterar vi mer om ämnet:

Jukka Rantanen
Verkställande direktör, Sb-Hem Ab
050 341 1391, jukka.rantanen@sbhem.fi

Esa Pietiläinen
Företagare, Sb-Hem St.Michel
0400 159 776, esa.pietilainen@spkoti.fi

Sb-Hem är en genuint lokal fastighetsförmedlingskedja som ingår i Sparbanksgruppen och som bedriver sin verksamhet på franchisingbasis. Företaget har över 80 kontor i Finland. www.sbhem.fi www.sparbanken.fi