Expertens tips för en semester utan oro för pengar

Semestersäsongen är nu som livligast i Finland. När grunden för den egna ekonomin är i ordning kan man också koppla av på sommaren när det gäller ekonomin. En expert från Sparbanksgruppen ger praktiska tips för en bekymmersfri sommarsemester även med tanke på den egna ekonomin.

Bankärenden kan även skötas smidigt i mobilbanken när man är på resa. Det enklaste sättet är att göra hanteringen av den egna ekonomin så automatisk som möjligt.

"När elräkningen och motsvarande dagliga återkommande betalningar debiteras direkt från kontot på förfallodagen och det självvalda beloppet automatiskt överförs till sparandet, sköts de ekonomiska frågorna i hög grad av sig själva och man kan i lugn och ro fokusera på sin semester på sommaren. Om utgifterna under semestern är högre än vanligt kan kostnaderna också med små arrangemang balanseras över de närmaste månaderna", säger Pasi Sirola, ansvarig chef för Sparbankens försäljningskanaler.

När det gäller säkerhet bör man ändå vara vaksam även på sommaren, eftersom olika nätbedrägerier blir ännu vanligare under semestersäsongen.

"Människor har ofta en mer avslappnad inställning till användningen av pengar under semestern, vilket innebär att till exempel kortbedrägerier lättare kan förbises. All kommunikation som avviker från det normala och ovanliga kontakter bör övervägas noggrant. En bank eller myndighet ber aldrig om personliga bankkoder, ber inte heller någon överföra pengar till ett ”säkert” konto eller logga in på en nätbank via länkar inbäddade i meddelanden", påminner Sirola.

Expertens tips för en semester utan oro för pengar:

1. Sköt ärenden på ett säkert sätt via mobilbanken. Man kan ta med sig mobilbanken och identifieringsappen till stranden, stugan och på en utlandsresa och använda dem dygnet runt. I mobilbanken kan du enkelt kontrollera saldot på kontot eller kreditkortet eller till exempel den bortglömda PIN-koden för kreditkortet. Du kan också dra nytta av säker mobilbetalning med smartklocka eller telefonen, till exempel på stranden eller sommarevenemang, om du inte vill ta med dig plånboken.
  2. Automatisera betalningen av fakturor. Att betala räkningar är något få människor gillar att göra på sommaren. Så beställ en e-faktura för bekanta, återkommande fakturor direkt till din nätbank. När du beställer en e-faktura kan du välja om du vill att betalningen automatiskt ska debiteras betalkontot på förfallodagen eller om du föredrar att manuellt bekräfta fakturorna själv. Detta tips gör din vardag enklare även efter semestern.
  3. Automatisera även sparandet. Man behöver inte heller på sommaren vänta med att börja spara – medan du är på semester kan besparingarna arbeta. Bankens expert hjälper kunden med att välja den lämpligaste formen av sparande eller placerande och med att hålla ekonomin i balans.
  4. Gör vid behov semesterbudgeten mer flexibel. Semester kan innebära lägre inkomster och högre utgifter. Man kan komma överens om längre betalningstid än vanligt, till exempel genom att utnyttja VISA-kortets betalningsfria månader. Betalningsfriheten kan avtalas i förväg i självbetjäningskanaler, till exempel för Sparbankernas del i mobilbanken och nätbanken. Om du är en månadssparare kan du vid behov tillfälligt justera det månatliga sparbeloppet lägre i mobilbanken.
  5. Justera kortets säkerhetsgränser och se upp för nätbedrägerier. Ställ in geografiska och dagliga användningsgränser för ditt kort baserat på dina dagliga behov i nät- eller mobilbanken. Vid behov är det lätt att tillfälligt höja gränserna vid ett större köp.  Om ditt kort eller din smarta enhet försvinner, spärra omedelbart kortet i mobilbanken eller genom att kontakta spärrtjänsten för kort (tfn 358 20 333). Om du får en tvivelaktig kontakt ska du kontakta den officiella kundtjänsten till den avsändare som visas och säkerställa att kontakten är äkta innan du vidtar åtgärder. Kontrollera kontaktuppgifterna till kundtjänsten på organisationens egen webbplats.

Mer information och intervjuer:

Pasi Sirola
ansvarig chef för Sparbankens försäljningskanaler
pasi.sirola@saastopankki.fi, 0406703379

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Vi donerar en del av vårt resultat för att stödja den lokala välfärden. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.