​Fonderna drar trots turbulens

Det sammanlagda kapitalet i de placeringsfonder som är registrerade i Finland uppgick enligt Finansbranschens centralförbunds meddelande till 94,2 miljarder euro. Jämfört med föregående månad sjönk kapitalet med 4,5 miljarder euro men hölls fortfarande historiskt sett på en hög nivå. Sparbankernas fonder intresserade kunderna också under marknadsturbulensen i augusti.

Det minskade kapitalet berodde närmast på att kurserna sjönk i augusti. De finländska fondspararna var ändå aktiva eftersom nettoteckningarna i aktiefonder var 196 miljoner euro positiva i Finland. Också i blandfonderna var nettoteckningarna 86 miljoner euro på plus. Mest inlöstes pengar från långräntefonderna 478 miljoner netto och från korträntefonderna 186 miljoner euro netto.

Enligt Sp-Fondbolags verkställande direktör Hannu Ruotsalainen visar andelsägarnas beteende att man sålt fonderna på rätt sätt, dvs. som långsiktigt sparande och placerande och inte som spekulativa investeringsobjekt.

- I sparbanksfonderna gör portföljförvaltaren ändringar i fondernas allokeringar, dvs. fördelningen av tillgångarna på olika objekt, så kunderna behöver inte reagera när det råder turbulens. Till aktiemarknaden hör också att kurserna faller ibland, men för den som placerar på lång sikt har det ofta bara en marginell betydelse. I internationella undersökningar har man även konstaterat att en investerare som köper och säljer i enlighet med marknadsrörelserna i allmänhet alltid är för sent ute. Därför får den investerare som gör på det sättet en lägre avkastning än den som fonden ger, påminner Ruotsalainen.

Han antar att inlösningarna av räntefonder i augusti berodde på de institutionella investerarnas beteende.

- För dem är användningen av räntefonder en del av regleringen av ränterisken, vilket kan leda till stora köp eller försäljningar i fonderna.

Hur går det för Sparbankernas fonder?
Sp-Fondbolag hör till de få fondbolag i Finland som har ökat sin marknadsandel i år.

- Orsaken till detta torde vara fondernas gynnsamma utveckling. Enligt fondrapporten för augusti var Sparbanken Småföretag i själva verket den aktiefond som placerar i Finland som hade den bästa utvecklingen under alla de perioder för vilka den har en avkastningshistoria – det vill säga från tre år till en månad. Den fick också fulla fem stjärnor av Morningstar som är en ledande och oberoende fondbedömare.

- Bland våra andra fondfamiljemedlemmar vill jag lyfta fram åtminstone Sparbanken Kortränta som var bäst i jämförelsen när man se på 1 år och kortare perioder. Dessutom var jag nöjd också med de övriga sparbanksfondernas goda placeringar enligt rapporten.

Hur ser resten av året ut för fondspararna?
Ruotsalainen rekommenderar fortfarande aktie- eller blandfonder för fondspararna, men påminner om att kursvariationerna kan vara kraftiga under resten av året.

- Enligt mig är det nu en utmärkt tid för regelbundet fondsparande. För de kunder som sparar regelbundet, till exempel varje månad, är de möjliga kursfallen också en chans att sänka anskaffningspriset för fondplaceringarna. På lång sikt är vår syn på aktiemarknaden fortfarande positiv.