Köpuppdrag vanligare i bostadshandeln

På vår bostadsmarknad har man traditionellt använt mäklare bara när man säljer bostäder. I många andra länder, såsom USA och England, är det vanligt att köparen och säljaren vardera har sin egen mäklare i bostadshandeln. Fenomenet håller på att bli vanligare också här i Finland. Allt flera finländare hittar det nya hem eller den investeringsbostad de söker med hjälp av en mäklare. Också hos Sb-Hem tecknas hela tiden allt flera köpuppdragsavtal.

– Det ser ut som att köpuppdragen blir populärare på vår bostadsmarknad. Hos Sb-Hem har antalet köpuppdrag mera än fördubblats på ett år, berättar Sb-Hems verkställande direktör Jukka Rantanen. – Av våra kunder berättar många att det var tidsbristen som fick dem att låta en mäklare söka ett nytt hem eller en investeringsbostad. Mitt i det stressade arbetslivet eller under småbarnsåren räcker tiden helt enkelt inte till för den process som köpet eller bytet av bostad är.

– Också seniorer och människor som har svårt att röra sig, folk som byter hemort på grund av arbete eller som flyttar hem från utlandet använder allt oftare en mäklare till att leta efter ett nytt hem. De har sällan möjlighet att åka omkring och titta på bostäder som är till salu, fortsätter Rantanen.

– Våra kunder har också berättat att de vill ha med sig en egen mäklare i när de ska välja och köpa en bostad för att inte göra en dålig affär. En yrkesskicklig mäklare kan bättre bedöma ett intressant objekt och vilka riskerna och lönsamheten är som investeringsobjekt. Bostadsköparna har blivit försiktigare och mera eftertänksamma delvis också till exempel för att det i offentligheten redan länge har talats om mögelhus och gamla husbolags stora reparationsskuld.

Riskfritt köpuppdrag lönsamt av många orsaker

– Det kommer som en positiv överraskning för många som överväger ett köpuppdrag att det inte binder kunden till något och att man inte kan förlora något, säger Rantanen.– Det ger bara extra möjligheter att hitta en bostad som möter kundens behov och önskemål.

– Med ett avtal om köpuppdrag söker mäklarna uttryckligen sådana bostäder som ännu inte har satts till salu. I avtalet kan kunden bestämma sökkriterierna och till och med bestämma gata och husbolag om hen så önskar, fortsätter Rantanen. – Kunden kan också själv samtidigt leta efter en bostad. Om hen råkar hitta den ur en annan mäklarfirmas eller mäklares urval är det helt okej. Då förfaller bara vårt avtal. Och mäklaren skickar heller ingen räkning.

– Och om det rätta nya hemmet eller den lämpliga investeringsbostaden hittas via ett avtal om köpuppdrag och affären blir av betalar köparen mäklararvodet. Man bör ändå minnas att säljaren i det här fallet fått en köpare till sin bostad som på en bricka. Hen slipper processen att sätta bostaden till salu och mäklararvodet, fortsätter Rantanen. – Därför är säljaren ofta beredd att beakta det här i priset. I många fall har säljaren redan länge hunnit fundera på att byta hem och sätta bostaden till salu.

– Via avtal om köpuppdrag med Sb-Hem söks också nu olika stora bostäder i på olika håll i landet, från små ettor till stora familjebostäder. Allt flera verkar ta vara på möjligheten när de förstått att de faktiskt inte kan förlora något. Ett köpuppdrag ger den som letar efter en bostad ett enkelt sätt att hitta den rätta och slippa priskonkurrensen helt riskfritt, betonar Jukka Rantanen.

Ta kontakt så diskuterar vi mera:

Jukka Rantanen

Verkställande direktör, Sb-Hem Ab