Lättare för kunderna att hålla ordning på sin ekonomi - NetPosti integreras i Sparbankernas Internetbank

Sparbanksförbundet och Itella Postens NetPosti-tjänst har ingått ett samarbetsavtal enligt vilket NetPosti-tjänsten ansluts till Sparbankernas Internetbank. Tjänsten blir tillgänglig för Sparbankskunderna före utgången av år 2011.

Sparbankerna har som mål att stödja sina kunders ekonomiska välfärd och underlätta hanteringen av ekonomin. NetPosti är en elektronisk tjänst för ärendehantering som innehåller en postlåda, ett arkiv, tusentals elektroniska blanketter samt olika förläggares tidningar i digitalt format. På det här viset hjälper NetPosti konsumenterna att hantera sina ekonomiska ärenden och omvandla mapphyllorna i hemmet till elektroniskt format.

”Våra kunder öppnar sin postlåda varje dag och nästan varje dag går de också in i Internetbanken för att sköta bankaffärer. Nu sammanslås dessa två ypperliga tjänster till en foglös helhet. Med hjälp av Internetbanken och NetPosti kan kunderna ta emot, betala och arkivera fakturor och andra meddelanden – enkelt och bekvämt. Den ekologiska ansvarsfullheten som utmärker elektronisk ärendehantering är viktig för oss, och därför är samarbetet naturligt med nollutsläppstjänsten NetPosti”, fastslår Sparbanksförbundets utvecklingsdirektör Harri Mattinen.

”NetPosti gör det lättare och snabbare att uträtta ärenden. Det är behändigt att ta emot och förvara dokument som anknyter till den egna ekonomin och informationssäkerheten är garanterad. Ungefär två tredjedelar av Sparbankernas aktiva kunder använder redan Internetbanken och är mycket nöjda med den, liksom NetPostis användare är nöjda med sin tjänst. Vi tror att samarbetet med Sparbanksförbundet kommer att förbättra kundnöjdheten ytterligare och även locka nya användare till tjänsterna”, konstaterarTommi Björklund, direktör på Itella med ansvar för NetPosti.

NetPosti-tjänsten integreras i Sparbankernas nätbankslösning så att den är tillgänglig för kunderna före utgången av år 2011. Därefter kan viktiga meddelanden arkiveras avgiftsfritt och systematiskt på ett ställe under de följande sju åren.

Mer information:
Direktör för NetPosti-tjänsten Tommi Björklund, tfn 050 3866 203, tommi.bjorklund@itella.com
Utvecklingsdirektör Harri Mattinen, Sparbanksförbundet, tfn 040 849 2559, harri.mattinen@saastopankki.fi

NetPosti är en säker, elektronisk tjänst för ärendehantering. Den används av konsumenter, företag och sammanslutningar. NetPosti innehåller en postlåda, ett arkiv, tusentals elektroniska blanketter samt olika förläggares tidningar i digitalt format. För närvarande skickar ca 4 000 företag ut meddelanden via tjänsten. Användarna uppgår till över 300 000. År 2010 mottog konsumenterna sammanlagt 5,2 miljoner elektroniska brev via tjänsten. Itella har utvidgat tjänsten NetPosti till att även omfatta företag och sammanslutningar som mottagare. Läs mer om NetPosti på adressen www.netposti.fi.