Mer stöd till små och medelstora företag vid finansieringen - Sparbanken med i Europeiska investeringsfondens lånegarantiprogram

Sparbanken lanserar en ny garantilösning för små och medelstora företag som genomförs inom ramen för Europeiska investeringsfondens (EIF) nya garantiprogram, Europeiska fonden för justering för globaliseringseffekter (EGF).

Det avtal som undertecknats av Sparbanken och Europeiska investeringsfonden ger Sparbanken 50 miljoner euro i garantikapacitet år 2021. Genom EGF-garantiprogrammet kan Sparbanken erbjuda ny finansiering till små och medelstora företag med förmånligare villkor. Finansieringen inom ramen för programmet lämpar sig för att finansiera tillväxtinvestering och kapitalbehov för små och medelstora företag. Det kompletterar Sparbankens redan starka kreditgivning och de kreditlösningar som erbjuds små och medelstora företag.

”Garantin från fonden är förmånlig för kunden och täcker en betydande del av finansieringsbehovet. Med garantin får Sparbankerna möjlighet att finansiera utvecklingen av och en lönsam tillväxt i befintliga och nya små och medelstora företag, vilket är till stor nytta för våra kunder. Jag tror att den nya finansieringslösningen också ytterligare kommer att stärka den höga kundnöjdheten hos Sparbankens företagskunder”, säger Kari Suutari, direktör med ansvar för företagskunder i Sparbanksgruppen.

Europeiska fonden för justering för globaliseringseffekter (EGF) är EIB-gruppens, till vilken hör Europeiska investeringsbanken och Europeiska investeringsfonden, finansieringsprogram som lanserades år 2021 för att möta behovet av kapital till följd av coronakrisen. Syftet med fonden är att säkerställa likviditet för små och medelstora företag som verkar på ett ansvarsfullt sätt i EU:s medlemsstater och att hjälpa dem att hantera de negativa konsekvenserna av coronaviruspandemin. Syftet är också att stödja utvecklingen och tillväxten av en sund affärsverksamhet.

”Europeiska garantifonden gör att EIF kan nå ut och tillhandahålla välbehövlig finansiering till europeiska små och medelstora företag, så att de kan klara COVID-stormen och växa. Precis som i andra länder har finländska företag fått hantera en betydande ekonomisk nedgång i samband med COVID-pandemin och EIF är tacksamma över att få samarbeta med Finlands äldsta bankgrupp för att kunna att göra detta ekonomiska stöd tillgängligt”, säger Alain Godard, verkställande direktör för Europeiska investeringsfonden.

Mer information:

Kari Suutari
Sparbanksgruppen, affärsverksamhetsdirektör/ företagskunder,
044 207 1905, kari.suutari@saastopankki.fi

Sparbanksgruppen främjar individens och samhällets ekonomiska välstånd. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar. Nästan 10 procent av alla små företag i Finland är kunder hos Sparbanken.