Nytt från Sparbanksgruppen – den djuplodande placeringsöversikten Marknadsradarn har publicerats

Inflationen har stigit kraftigt det senaste året. Inflation är också ett ämne för diskussion och oro för placerare. Sparbanksgruppen svarar genom att satsa på kapitalförvaltning med ett proaktivt tillvägagångssätt och publicerar den nya Marknadsradarn som stöd för placerare. I publikationen räknar Sparbanksgruppens chefsekonom med att inflationen kommer att dämpas under det kommande halvåret, men det är fortfarande långt till centralbankernas mål på 2 procent.

År 2023 vid Sparbanksgruppen har framskridit i positiva tecken och den positiva utvecklingen fortsätter i och med ökad kundnöjdhet. Koncernen satsar även på att utveckla verksamheten inom kapitalförvaltning eftersom sparande och placeringar intresserar och många önskar anlita en expert att förvalta sin förmögenhet.

Konkreta steg i utvecklingen av kapitalförvaltningen inkluderar rekrytering av nya privatbankirer till koncernens banker och utveckling av investeringsprodukter och -material. Sparbanksgruppen publicerade den första Marknadsradarn som ett verktyg för dem som jobbar med sparande och placeringar och som stöd för kunder som är intresserade av och dem som redan är insatta i investering. Publikationen tar fram ståndpunkter på ett nytt sätt samt sonderar framtiden och speglar historien. Marknadsradarn är ett fönster mot framtiden och den röda tråden i den första publikationen är inflationen. Den bedöms ur olika perspektiv med tanke på makroekonomin, aktier, räntemarknaden och ansvar. Dessa skapar en helhet som hjälper till att undersöka den kommande sexmånadersperioden. Marknadsradarn utkommer två gånger per år, i september och mars.

Ämnet för dagen – eller hela året: inflation

Priserna har stigit snabbare det senaste året än på flera år.  I skrivande stund har ECB höjt sina räntor med 4,25 procentenheter och amerikanska Fed med ännu mer på drygt ett år. Konsumenterna hade i flera år vant sig vid en obefintlig inflation och det nya normala fick den accelererande inflationen att kännas ännu värre. Inflationen verkar dock dämpas. Sparbanksgruppens chefsekonom Henna Mikkonen räknar med att inflationen fortsätter att dämpas under det kommande halvåret. Detta stöds av sjunkande producent- och energipriser, sjunkande världsmarknadspriser på livsmedel och den avtagande konjunkturcykeln. Mikkonen förutspår utmaningar för företag, men konsumenternas situation lättar när det gäller köpkraften: ”Måttlig inflation i kombination med löneökningar leder till att urholkningen av köpkraften upphör och återgår till tillväxt nästa år.”

Räntorna ligger nu på en annan nivå än under de föregående tio åren. Den tiden förändrade vår uppfattning om vad som är normalt. I en sund ekonomi har pengarna ett pris. Minst en generation unga vuxna hade tid att vänja sig vid låga eller inga räntor. Under det senaste året har den penningpolitiska åtstramningstakten varit historisk, liksom utgångspunkten. Efter en lång tid kan man också åtnjuta en attraktiv löpande avkastning inom ränteplaceringar. Ränteplaceringar var under lång tid en ointressant tillgångsklass. Enligt Sparbanksgruppens kapitalförvaltning är i ränteplaceringar en ännu viktigare faktor än en löpande avkastning portföljens balanserande effekt vid marknadsturbulens. Slutet på gratis pengar skapar också en gynnsam miljö för aktieplockare att verka i. Den senaste tidens inflationsläge har varit exceptionellt utmanande, särskilt för företagen, men nu börjar läget stabiliseras. Samtidigt har dock den minskade köpkraften och konsumenternas svagare förtroende dämpat efterfrågan. Detta återspeglas också på aktiemarknaden, särskilt på priserna i konjunkturkänsliga företag. Inom Sparbanksgruppens portföljförvaltning tror man ändå att genom att till ett rimligt pris placera i kvalitetsbolag som är flexibla kommer man att klara sig bra på längre sikt, oavsett verksamhetsmiljö. Bland annat dessa frågor behandlas i Sparbanksgruppens nya Marknadsradarn.

Placeringarnas ansvarsfullhet framhävs

Sparbanksgruppen tar ansvarsfullhet på allvar. Intresset för ansvarsfulla placeringar och ESG-produkter fortsätter att växa och framträdande ESG-teman för 2023 omfattar klimat, mångfald i både biologiska och sociala sammanhang, jämlikhet, mänskliga rättigheter och ansvar i värdekedjan. Ansvarsfullt placerande är ett viktigt tema som skapar ett alltmer hållbart samhälle i framtiden. För Sparbankernas kapitalförvaltning betyder ansvarsfulla placeringar inte enbart riskhantering, utan också affärstillfällen. Sparbanksgruppens ansvar återspeglas också i EPSI Rating -undersökningen från 2023, som visar att Sparbankens sociala, miljörelaterade och ekonomiska sociala ansvar ligger på en utmärkt nivå (79,8) jämfört med branschen (72,3). Vikten av ansvar betonas också för våra kunder när de väljer placeringsprodukter, eftersom resultaten av ansvarsundersökningen som genomfördes av Sparbanksgruppen våren 2023 visade att ansvarsfullhet är minst lika viktigt som avkastningen på placeringarna.

Mer information:

Martti Hakala
Affärsverksamhetsdirektör, privatkunder
martti.hakala@saastopankki.fi
+358 50 3952439

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.