• Säästöpankkiryhmä/

Sparbanken och GOS Consulting Oy fördjupar sitt samarbete – ytterligare satsningar på företagsforskning ökar snabbheten och tillförlitligheten i sparbankernas finansieringslösningar

Sparbanken intensifierar sitt samarbete med GOS Consulting Oy i fråga om företagsforskning. Det nu ingångna samarbetsavtalet stärker Sparbanksgruppens egen företagsanalystjänst och ställer GOS Consulting Oy:s omfattande företagsforskningskompetens till förfogande för Sparbanksgruppens banker och kunder. Syftet med samarbetet är att förbättra finländska företags finansieringsmöjligheter.

Sparbanken har ingått ett avtal om företagsforskningssamarbete med GOS Consulting Oy. Målet med samarbetet är att ytterligare förbättra finländska företags finansieringsmöjligheter.

”För närvarande har vi i Finland en sådan situation att även mycket goda företag inte får finansiering, eftersom man inte lyckas ingripa i företagens situation genom en tillräckligt uppdaterad och högkvalitativ företagsanalys. Vi använder GOS företagsforskning som stöd för beslutsprocesserna i fråga om företagsfinansiering, där det behövs en synnerligen djupgående företagsanalys och till exempel en intensivare uppföljning av kundföretagets ekonomi än vanligt. Sådana behov kan uppstå till exempel i samband med företagsförvärv, krävande behov av driftskapitalfinansiering eller större investeringar”, säger Kari Suutari, ansvarig direktör för företagskundverksamhet vid Sparbanksgruppen.

”I samarbetet utnyttjas de verktyg som vi utvecklat och med hjälp av vilka bokföringsdata utnyttjas processeffektivt. Nyttjandet av data är inte beroende av den programvara för ekonomiförvaltning eller bokföring som kunden använder och vårt system möjliggör en granskning i realtid av materialet enligt behoven för olika intressentgrupper och personer, utifrån den plattform som vi utvecklat. Detta ger Sparbanken snabbhet och tillförlitlighet i behandlingen av kreditavtalen”, säger Aki Tusa, verkställande direktör för GOS Consulting Ltd.

Samarbetet mellan Sparbanken och GOS Consulting Oy inleddes våren 2020 med skuldfonden GOS Private Debt I. Fonden erbjuder finansiering i form av främmande kapital i regel till små och medelstora företag som har positivt kassaflöde. De övriga placerarna i fonden, som har ett kapital på 10 miljoner euro, är utöver Sparbanken dessutom statens kapitalplaceringsbolag Finlands Industriinvestering Ab (Tesi) samt GOS Yritysrahoitus Oy, som ansvarar för grundandet av fonden.

”Fonden har på ett utmärkt sätt kompletterat Sparbankernas utbud av företagsfinansiering genom att erbjuda ännu bättre möjligheter att finansiera små och medelstora företag, som återhämtar sig från coronatiden”, säger Suutari om det tidigare samarbetet och fortsätter:

”Sparbanksgruppens starka sidor – att agera nära kunden och att stödja företaget och företagaren i alla skeden av företagets livscykel – fick i EPSI Ratings senaste årliga kundundersökning gällande bank- och finansbranschen bästa möjliga beröm av våra kunder när deras kundtillfredsställelse steg till den högsta nivån i hela Norden.”

Mer information:

Kari Suutari
Sparbanksgruppen, affärsdirektör/företagskunder,
044 207 1905, kari.suutari@saastopankki.fi

Aki Tusa
GOS Consulting Oy, partner
050 53 89682, aki.tusa@gos.fi

Sparbanksgruppen främjar individens och samhällets ekonomiska välstånd. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och vår passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar. Nästan 10 procent av alla små företag i Finland är kunder hos Sparbanken.

GOS Consulting Oy är ett expertföretag inom ekonomiförvaltning och finansiering som grundades 2015 och växer snabbt. Finansieringstjänsterna inom GOS består av finansieringsarrangemang och rådgivning, företagsundersökningar och analyser samt finansiering på villkor för främmande kapital för små och medelstora företag. Till ekonomiförvaltningstjänsterna hör bokförings-, rapporterings-, controller- och CFO-tjänster.