Sparbankerna köper Itella Bank

Sparbankerna köper Itella Bank Ab:s hela aktiestock av Itella Abp. Ändringen i ägandet av banken påverkar inte bankens kund- eller samarbetsavtal utan de fortsätter normalt. De 29 anställda som hör till Itella Banks personal övergår i den av Sparbankgruppens förvaltade banks tjänst som gamla arbetstagare.

”Sparbanksgruppens alternativ var att antingen bygga sina egna centralkreditinstitutstjänster från början eller köpa en fungerande bank som redan har de här tjänsterna. För oss var det klart bästa alternativet att köpa Itella Bank. Just bankverksamheten är vår kärnkompetens och Sparbankerna har förmåga och vilja att investera i den. Därför är det naturligt att vi sköter Itellas bankfunktioner som dess partner”, konstaterar Sparbanksförbundets verkställande direktör Pasi Kämäri.

Sparbanksgruppen börjar producera sina tjänster som centralt kreditinstitut själv senast under början av 2015. Den nuvarande partnern Aktia meddelade i slutet av januari 2013 att det för dem blir för dyrt att tillhandahålla tjänsterna som centralt kreditinstitut på grund av att regleringen blir strängare.

”Företagsköpet är ett bevis på Sparbanksgruppens smidighet att trygga sin konkurrenskraft och beredskap att möta den kommande regleringens utmaningar”, säger Kämäri.

Itella Banks verksamhet och utvecklingen av tjänsterna fortsätter normalt. Sparbanksgruppen tillhandahåller i fortsättningen de betalningsrörelsefunktioner och övriga funktioner som Itella behöver i sina egna tjänster som underleverans.

”Det ursprungliga syftet med att grunda Itella Bank var att utveckla betalningslösningar för den snabbt växande näthandeln. För att vara framgångsrik som bank krävs det ändå en tydlig utvidgning till produktområden som inte har synergi med Itellas kärnverksamhet. Därför fattade vi beslutet att lösgöra oss från bankverksamheten. Sparbanksgruppen är den rätta strategiska ägaren till Itella Bank och den kan ansvarsfullt se till att organisationen och personalen utvecklas i framtiden”, säger Itellas verkställande direktör Heikki Malinen.

Parterna offentliggör inte köpesumman. Affärens genomförande förutsätter ett godkännande av Sparbankernas förvaltningsorgan.

I och med affären får Itella Bank nytt namn. Bankens arbetsnamn är Sparbankernas Bank Ab.

Målet är att slutföra företagsköpet senast 30.4.2013.

Ytterligare information

Sparbanksgruppen: Sparbanksförbundets verkställande direktör Pasi Kämäri, tfn (09) 5480 5240 och 0500 688 222.

Itella: Verkställande direktör Heikki Malinen, tfn 020 452 3366 (MediaDesk).

Till Sparbanksgruppen hör 33 Sparbanker och centralorganisationen Sparbanksförbundet. Egna kontor finns det 206 och via samarbete har kunderna tillgång till nästan 400 kontor, 200 service- och betalautomater och alla kontantautomater i Finland. Sparbankernas syfte är att främja sparande och kundernas ekonomiska välstånd. Grundprinciperna för vår service är att vi är nära kunden och lokala. Målet är en kontinuerlig, lönsam tillväxt och att kapitaltäckningen hålls på en säker nivå. År 2012 var rörelsevinsten 67,1 miljoner euro, kapitaltäckningen 22,1 % och kundantalet 588 500. www.sparbanken.fi

Itellakoncernen erbjuder lösningar för hantering av informations- och varuflöden. Itella har verksamhet inom meddelandeförmedling, logistik och ekonomiförvaltning i Europa och Ryssland. År 2012 uppgick omsättningen till 1 947 miljoner euro. Antalet anställda är cirka 27 500 personer. Koncernen betjänar sina företagskunder under namnet Itella och konsumenterna i Finland under namnet Posten. Mer information påwww.itella.fi/koncernen.