Sparbankernas kundlojalitet en av de bästa

Sparbankerna har utsetts till tredje bästa företag i undersökningen Asiakkuusindeksi 2012 (kundrelationsindex) som genomfördes av Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto och konsultbyrån Avaus. Priserna utdelades på ett kvällsevenemang torsdagen den 19 april 2012.

Undersökningen, som nu genomfördes för fjärde gången, är Finlands största undersökning om kundlojalitet och kundupplevelser. Kundrelationsindexet mäter den övergripande lojaliteten hos företagets kunder.

– Vi vill tacka våra ca 600 000 kunder och alla 1 300 sparbanksanställda. Priset visar att vi har lyckats uppnå något av det som är viktigast i våra möten med kunderna. Penningaffärer är konfidentiella och privata angelägenheter. Sådana frågor diskuterar kunderna helst med en bekant och pålitlig person som är lätt att nå, betonar Sparbanksförbundets verkställande direktör Pasi Kämäri.

Sparbankerna var nu med i undersökningen för tredje gången. År 2010 kom Sparbankerna på femte och år 2011 på sjätte plats. Sparbankerna har varje år varit bland de främsta även i en kundnöjdhetsundersökning på banksektorn som genomförs av EPSI Rating. År 2011 var kundnöjdheten bland Sparbankens kunder den näst bästa, och bland kunder under 30 år den bästa i branschen.

– Enligt vår egen ugnsfärska kundnöjdhetsundersökning är hela 85 procent av kunderna beredda att rekommendera Sparbanken för sina vänner och 88 procent har redan rekommenderat oss. Alla dessa resultat visar att vi är på rätt väg. De motiverar hela personalen att kontinuerligt förbättra kundservicen, säger Kämäri.

Ytterligare information lämnas av Sparbanksförbundets verkställande direktör Pasi Kämäri, tfn (09) 5480 5240 och 0500 688 222, e-post pasi.kamari@saastopankki.fi

Asiakkuusmarkkinointiliittos meddelande (på finska)

Asiakkuusindeksi 2012 (på finska)