Sparbanksgruppen: Den höjda åldersgränsen i BSP-systemet har ingen stor inverkan på öppnandet av konto för personer över 35 år

Av Sparbanksgruppens senaste data framgår att främst kunder i åldersklassen 18–34 år öppnar BSP-konton i Sparbankerna. Åldersgränsen i BSP-systemet höjdes från 39 till 44 år i början av år 2023. Detta har inte märkbart påverkat viljan att öppna BSP-konton bland Sparbankernas kunder över 39 år.

Enligt Sparbanksgruppen utgjorde BSP-konton öppnade av personer över 35 år 8 procent av alla öppnade konton, medan andelen konton öppnade av kunder i åldern 18–34 år i januari–augusti år 2024 var 87 procent. År 2023 var den procentuella andelen för 18–34-åringar 89 procent under samma period. Den procentuella förändringen i åldersklassen är liten, men som helhet har öppnandet av BSP-konton under år 2024 minskat med upp till 24 procent jämfört med jämförelseperioden året innan.

I Sparbanksgruppen har det genomsnittliga BSP-lånebeloppet under januari–augusti år 2024 varit cirka 116 000 euro. Enligt detta har köpesummorna förblivit något lägre än det maximala lånet som kan lyftas, eftersom det maximala lånebeloppet är 140 000 euro, med undantag för huvudstadsregionen och större städer.

"Det är glädjande att unga vuxna fortfarande utnyttjar BSP-lån, även om de generellt sett har minskat i popularitet.  Sparandet på ett BSP-konto möjliggör självständighet och köp av en första bostad med många olika fördelar”, konstaterar Martti Hakala, affärsverksamhetsdirektör för privatkunder på Sparbankscentralen.

BSP-lånens popularitet har allmänt minskat något i Finland under de senaste åren. Enligt Statskontoret fanns det sammanlagt cirka 54 000 lån i december 2021, medan antalet i september 2023 var cirka 47 000. Den totala summan av kapital i euro har också minskat i förhållande till antalet, och uppgick till 4 792 miljoner euro år 2021 och 4 266 miljoner euro år 2023. Den relativa förändringen i antalet lån jämfört med lånebeloppen har varit ganska jämn.

Vad är ett BSP-lån?

Ett BSP-lån är en del av BSP-systemet, dvs. bostadssparpremiesystemet. Med hjälp av detta stöder staten ungas köp av en första bostad. Man kan få ett BSP-lån när man har sparat minst 10 procent av bostadens köpesumma och övriga BSP-villkor är uppfyllda. BSP-lånet beviljas för högst 25 år.  Den statsgaranterade andelen av lånet kan vara 90 procent av bostadens anskaffningspris. Utan ett BSP-avtal är borgen högst 85 procent.

Hur stort BSP-lån man kan få beror på var den bostad man ska köpa finns. Till exempel i Helsingfors kan man få ett BSP-lån på högst 230 000 € och för två BSP-sparare sammanlagt 345 000 €. I den övriga huvudstadsregionen (Esbo, Vanda, Grankulla) är maximibeloppet för lånet 185 000 € (277 500 € för två), i Tammerfors och Åbo 160 000 € (240 000 € för två) och i övriga Finland 140 000 € (210 000 € för två).

Om bostadens pris är högre än maximibeloppet för BSP-lånet kan man ansöka om ett BSP-tilläggslån som beviljas enligt villkoren för ett vanligt bostadslån. Man kan få en statsgaranti för BSP-lånet och BSP-tilläggslånet, vilket underlättar ställandet av den säkerhet som saknas. Statsgarantin kan uppgå till högst 25 procent av lånens totalsumma, dock högst 60 000 euro. Staten erbjuder räntestöd för BSP-lånet under de första 10 åren, vilket ger kontroll över räntorna och hjälper till att budgetera ekonomin.

"Räntestödet är en viktig egenskap hos ett BSP-lån, särskilt i en normaliserad räntesituation. Ett BSP-lån med räntestöd är nyckeln till det första egna hemmet, och att köpa en första bostad är inte beroende av enorma egna besparingar eller om till exempel föräldrarna kan erbjuda extra säkerheter", sammanfattar Hakala.

Ett BSP-lån ger många fördelar jämfört med ett vanligt bostadslån:

• Räntan på ett BSP-lån är alltid förmånlig.

• Den statsgaranterade andelen av lånet kan vara 90 procent av bostadens anskaffningspris. Utan ett BSP-avtal är borgen högst 85 procent.

• Garantiavgiften på 2,5 procent för statsborgen gäller inte för BSP-lån.

• Under de första 10 åren får man ett statligt räntestöd. Om räntan på BSP-lånet under denna tid stiger med mer än 3,8 procent betalar staten 70 procent av den överstigande räntan.

Lagförslag om ändringar på väg

Det planeras ändringar i BSP-systemet. Om ändringarna genomförs kommer de maximala lånegränserna i resten av landet att höjas till samma nivå som i Helsingfors, vilket skulle leda till att de regionala gränserna försvinner. Förnyelsen skulle även öka möjligheterna att ta amorteringsfria månader. Lagförslaget har skickats på remiss i augusti 2024.

”Det är fint att villkoren för BSP-lånet utvidgas regionalt och görs mer flexibla. Vi ser BSP-lånet som ett mycket bra sätt att köpa sin första bostad. Samtidigt är man automatiskt skyddad mot stigande räntor och har dessutom möjlighet till en högre statsgaranti än med övriga bostadslån”, sammanfattar Hakala.

Mer info och intervjuer:

Martti Hakala

affärsverksamhetsdirektör, privatkunder

martti.hakala@saastopankki.fi

+358 50 3952439

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Vi donerar en del av vårt resultat för att stödja den lokala välfärden. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.