Sparbanksgruppen: Kortköpen ökade med 7,5 % trots lågkonjunktur

Inköp gjorda med Sparbanksgruppens kort ökade med 7,5 % i oktober jämfört med för ett år sedan trots en svag lågkonjunktur. Ökningen förklaras inte enbart av prisökningar orsakade av inflation, eftersom det också finns en ökning i antalet köp med kort i samma proportion. När den höga inflationen börjar avta är det särskilt viktigt att spara, och det finns många alternativ för detta. Om man väljer att konsumera är det viktigt att överväga säkerheten vid valet av betalningsmetod vid inköp. Särskilt vid inköp online är det säkrast att betala med kreditkort.

Slutet av året är en riktig konsumtionsfest med Black Week -erbjudanden och julsäsongen. Det lönar sig att spara, men när ekonomin är i balans kan du göra väl genomtänkta och nödvändiga inköp, och kanske ibland även impulsköp. Man borde dock undvika onödiga inköp. Enligt Sparbanksgruppens Sparbarometer år 2023 har drygt hälften av finländarna (59 %) gjort inköp som de ångrar i efterhand. Lyckligtvis har det skett en liten ändring nedåt under de senaste åren, och andelen som ångrar sina inköp har minskat med 4 procentenheter sedan 2022. Innan man gör ett inköp borde man tänka på om man verkligen behöver produkten och om man har råd med den. En bra tumregel är att ge inköpet två veckors betänketid. Man bör också beakta produktens ansvarsfullhet och miljökonsekvenser.

Kortköpen ökade tydligt från ifjol – trots lågkonjunkturen

Trots lågkonjunkturen kan man inte se en minskad konsumtion vad gäller köp gjorda med Sparbanksgruppens kort, utan kortköpen i euro ökade med 7,5 % under oktober jämfört med året innan. Ökningen är ännu större när man bara tittar på köp online, eftersom köpen online i oktober som betalades med ett Debit-kort ökade med så mycket som 45 % från förra året. Data inkluderar både inhemska och internationella köp online.

”I ljuset av dessa siffror har konsumenterna klarat sig bra under lågkonjunkturen. Även om ökningen i euro också påverkas av högre priser, förklaras denna ökning inte helt med inflationen, eftersom kortköpen också har ökat i samma proportion enligt antal kort. Kortuppgifterna visar också tydligt en stark ökning av nätbutikernas popularitet. Shopping online växte kraftigt redan under coronatiden, och utvecklingen fortsätter i samma riktning", beskriver Manu Kauppila, Affärsverksamhetsdirektör för Sparbanksgruppen.

Andelen Debit-köp online har ökat betydligt snabbare än kreditkortsinköp, men kreditkortsinköpen online är i genomsnitt 70 % högre än på Debit-sidan.

"Konsumenterna säkrar tydligt sin egen ekonomi genom att göra stora inköp med kreditkort, även om de betalar sin kreditkortsfaktura till fullo när den första fakturan kommer. Det är bra att våra kunder vet hur man utnyttjar säkerheten för kreditkortsköp i sina viktiga inköp", bedömer Kauppila.

Det finns många fördelar med att betala med kreditkort

Det lönar sig att betala inköpen med ett kreditkort, eftersom det inkluderar många värdefulla fördelar, till exempel köpskyddsförsäkring. Med ett kreditkort kan man också få betalningssättsförmån, till exempel när man betalar för en hyrbil kan en betalning med ett kreditkort täcka självrisken. Det är också säkrast att betala online med kreditkort, eftersom i problemsituationer kan man kräva återbetalning från kreditkortsföretagen. Du bör dock vara försiktig när du handlar online, eftersom falska webbutiker aktiveras särskilt i samband med shoppingkampanjer, som Black Friday eller julsäsongen. Speciellt när man handlar i små och mindre kända webbutiker bör det alltid kontrolleras att på webbplatsen finns företagets kontaktuppgifter och anvisningar om hur man kan returnera produkten. Det lönar sig också att leta efter information om andra konsumenters erfarenheter av webbutiken i fråga.

Om placeringar redan har ackumulerats, till exempel i form av fonder, och en oväntad situation uppstår i ekonomin och man behöver pengar till exempel för inköp av en ny hushållsapparat, är det inte nödvändigtvis värt att lösa in fonder och avbryta fenomenet ränta på ränta. Kreditkort ger också betaltid i sådana situationer. Även om finländarna enligt Sparbarometern tycker att det är obehagligt att ha lån, kan skuldsättning vara mycket motiverat i vissa situationer.

Det lönar sig alltid att spara

Det är en bra idé att fundera på en placeringslösning för de pengar som blir över från lönen efter de nödvändiga inköpen. Det lönar sig inte att låta pengarna ligga på kontot, utan låta dem arbeta. Efter en paus på flera år har brukskonton börjat ge ränta, men eftersom inflationen fortfarande är hög äter inflationen inte bara upp avkastningen utan också kapitalets köpkraft. Istället för ett konto är fonder väl lämpade för sparande, eftersom de är ett enkelt placeringsobjekt när kapitalförvaltare tar hand om valet av placeringsobjekt och följer upp marknadssituationen för spararens eller placerarens räkning.

Det finns många fonder att välja mellan, beroende på risktolerans, placeringshorisont och mål. Med en lång placeringstid kan en månadssparare samla en stor pott på lång sikt med bara några tior i månaden. Om man automatiskt sparar i fonder varje månad, till exempel på lönedagen, kompenserar det risken, för när värdet på fonderna minskar får man fler andelar med samma pengar, och när värdet på fonderna ökar så ökar värdet på placeringarna på motsvarande sätt. På så sätt kan spararen också dra nytta av fenomenet ränta på ränta, där den ränta som betalas på placeringarna ger ränta utöver kapitalet.

Mer information:

Manu Kauppila

Affärsverksamhetsdirektör, företagskunder

manu.kauppila@saastopankki.fi

+358 50 571 0936

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.