Sparbanksgruppen undersökte: Ansvarsfullt placerande är viktigt för 40 % av kunderna

Ekonomins roll vid bekämpandet av klimathot och upprätthållandet av ett hållbart samhälle är betydande. I Sparbankens årliga intressentenkät om ansvarsfullhet angav 41 % av privatkunderna och 39 % av företagskunderna ansvarsfullt och hållbart placerande bland de banktjänster som är viktiga eller mycket viktiga för dem.

Med ansvarsfullt placerande avses valet av placeringsobjekt så att man, förutom avkastningsförväntningar, även beaktar faktorer som gäller miljön, samhället och god förvaltningssed, dvs. ESG-faktorer. Syftet är att styra finansieringen bort från verksamhet som är skadlig för klimatet eller samhället, och istället rikta finansieringen mot affärsverksamhet och investeringar som tar samhället i en mer hållbar riktning. Enligt till exempel en rapport från Irena (International Renewable Energy Agency), bör årliga investeringar i förnybara energilösningar fyrdubblas om den globala uppvärmningen ska stoppas till 1,5 °C.

”Ansvarsfullt placerande är ett bra sätt att ackumulera bättre avkastning på besparingar på ditt konto. För många människor är fonden för ansvarsfullt placerande i den egna banken det enklaste och mest effektiva alternativet, eftersom en privatperson som aktieplockare måste lägga mycket arbete på att ta reda på placeringsobjektets ansvarsfullhet. När man köper en fond säkerställer experter på placerande och ansvar för kundens räkning att placeringsobjekten är ansvarsfulla", säger Pasi Sirola, Sparbankens chef för kapitalförvaltningens försäljningskanaler.

Dessutom har fonderna på grund av sin storlek möjlighet att verkligen påverka sina placeringsobjekt genom att aktivt delta i bolagsstämmor och direkta möten och genom att lyfta fram ansvarsteman på dessa. I år har Sparbanken deltagit i 20 bolagsstämmor och direkt träffat 30 bolag i vilka Sparbankens fonder har innehav.

Ökad reglering gör det lättare att jämföra ansvarsfulla placeringsobjekt

Under de senaste åren har kraven på hållbarhetsrapportering för affärsverksamhet och placeringsobjekt ökat kraftigt, vilket ökar transparensen i bedömningen av placeringsobjektens ansvarsfullhet och underlättar valet av lämplig fond. Ett enkelt sätt att bedöma fondens ansvarsfullhet är till exempel att kontrollera om fonden tar hänsyn till ESG-faktorer i sina placeringsbeslut.

Dessutom klassificeras ansvarsfulla fonder också genom färgkodning baserat på EU:s informationsförordning (Sustainable Finance Disclosure Regulation, SFDR). En ljusgrön fond innebär att den genom sina placeringsbeslut bidrar till en hållbar utveckling av miljön och samhället. Av mörkgröna fonder förutsätts att de har fastställt exakta hållbarhetsmål och har förmågan att visa en mätbar effekt för att främja dem.

”Sparbanken tar hänsyn till ESG-faktorer i all sin placeringsverksamhet och för närvarande uppnår redan 90 % av våra fonder en ljusgrön klassificering. Sparbankens mål är att göra placeringarna klimatneutrala senast år 2050”, säger Sirola.

Tre steg för att välja en ansvarsfull fond:

1. Kontrollera i fondens prospekt om ESG-faktorer beaktas i dess placeringar och vilka branscher och placeringsobjekt som utesluts från fondens placeringar. Sparbanken tar hänsyn till ESG-faktorer i alla sina fonder och har från sina direkta placeringar uteslutit till exempel vapenindustrin, kolanvändare och -producenter och tobakstillverkare.

1. Placera i ett ansvarstema som är viktigt för dig. Bankerna erbjuder också temafonder med fokus på specifika ansvarsteman. Du kan läsa om placeringsobjekt som främjar till exempel klimatet, ren energi, biologisk mångfald eller socialt ansvar. Till exempel specialplaceringsfonden Sparbanken Miljö fokuserar i sina placeringar på en begränsning av klimatförändringarna och på miljöinnovationer. Förra året motsvarade fondens kolhandavtryck, alltså positiva klimatpåverkan, de årliga koldioxidutsläppen från mer än 5 700 finländare.

1. Granska fondens ansvarsklassificeringar. Utöver EU:s färgklassificering beviljar till exempel Morningstar, som tillhandahåller oberoende investeringsinformation, Low Carbon Designation™-märket till fonder för vilka den bedömer en låg poäng när det gäller koldioxidrisk och exponering för fossila bränslen. Märket har tilldelats fem av Sparbankens fonder (Sparbanken Amerika, Sparbanken Östersjön, Sparbanken Aktie Världen, Sparbanken Aktiebetonad och Sparbanken Avkastningsinriktad).

Sparbankens årliga ansvarsenkät genomfördes som en webbenkät den 17–25 april 2024. Totalt svarade 4 149 kunder, varav 3 876 var privatkunder och 273 var företagskunder.

Mer info och intervjuer:

Pasi Sirola
chef för kapitalförvaltningens försäljningskanaler, Sparbanksförbundet
pasi.sirola@saastopankki.fi
0406703379

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Vi donerar en del av vårt resultat för att stödja den lokala välfärden. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.