Sparbanksgruppens chefsekonom: Arbetslösheten ökar i mansdominerade branscher

Sparbanksgruppens chefsekonom Henna Mikkonen uppskattar en nolltillväxt i den finska ekonomin i den första ekonomiöversikten år 2024. Löntagarnas reallöner vänder i en uppgång, vilket underlättar hushållens situation tillsammans med sjunkande räntor och inflation. Arbetslösheten ökar dock, särskilt inom mansdominerade branscher.

"Finlands ekonomi är i recession, men mot slutet av året kommer situationen att lätta." Detta är vad Sparbanksgruppens chefsekonom Henna Mikkonen uppskattar i den första ekonomiöversikten för år 2024. När år 2023 slutade befann sig den finska ekonomin i en lindrig recession. I början av 2024 är den ekonomiska situationen fortfarande utmanande på många sätt, men ekonomin förväntas återgå till liten tillväxt mot slutet av året. Prognosen för helårstillväxten är dock jämnt noll.

Arbetsmarknadsläget i motvind

Arbetslösheten började öka något under 2023 och förväntas fortsätta öka även i år. Det kommer dock inte att ske någon radikal ökning av arbetslösheten. Arbetslösheten ökar särskilt inom mansdominerade branscher som byggande och industrin. I traditionellt kvinnodominerade branscher, särskilt inom vård och omsorg, är utsikterna för sysselsättningsläget positiva.

”Arbetsmarknadsläget har länge varit en ljusglimt i den finska ekonomin. Nu har dock arbetslösheten börjat öka och vi räknar med att ökningen fortsätter år 2024. Lyckligtvis finns det dock inga tecken på att arbetslöshetsläget skulle försämras till samma nivå som under recessionsåren eller efter finanskrisen, närmast endast en liten försämring”, säger Mikkonen.

"Det är anmärkningsvärt att arbetslösheten har drabbat särskilt män. För närvarande behandlar den ekonomiska konjunkturen män och kvinnor mycket olika ”, fortsätter Mikkonen.

Situationen för hushåll och bostadshandeln lättar

Finlands ekonomiska utsikter är dämpade, men hushållens situation ser mer lovande ut. Inflationen sjunker och löntagarnas reallöner har vänt i en rejäl uppgång. Pensionärernas köpkraft ökar ännu mer än löntagarnas, eftersom arbetspensionerna ökade med nästan 6 procent i början av året. Även beskattningen av förvärvsinkomster väntas lättas i år, vilket ytterligare kommer att förbättra hushållens köpkraft.

Ungefär hälften av de finländska hushållen har skulder, ungefär ett av tre hushåll har ett bostadslån. Den förväntade räntesänkningen kommer således att påverka ett stort antal finländare. Under de kommande månaderna befinner vi oss redan i en situation där räntekostnaderna för personer med bostadslån kommer att minska på räntejusteringsdagen. Räntesänkningen har också en positiv effekt på bostadshandeln. En liten återhämtning kan förväntas både i antalet bostäder inom bostadshandeln och i priserna på bostäderna.

Företagen är i en utsatt situation

Det finns mycket osäkerhet i företagens framtidsutsikter. Företagens förtroende är kraftigt negativt, men det finns hopp om att bottnen redan har setts. Affärsområdet påverkar dock starkt utsikterna. Byggbranschen har stått inför utmaningar redan under en lång tid, och utsikterna är inte heller bättre i början av året. Men när räntorna sjunker börjar också utsikterna för byggbranschen att förbättras, men branschen står fortfarande inför svåra tider. Industrin lider av det svaga globala läget, till exempel har det svaga ekonomiska läget i Sverige och Tyskland en negativ inverkan på den finska exporten. Det finns dock redan tecken på att industriföretagens förtroende för euroområdet skulle ha nått bottnen. Även antalet företagskonkurser förväntas öka under början av året.

Servicesektorn, som under en lång tid har klarat sig bättre än byggbranschen och industrin, kan ses som en ljusglimt för företagen. Även om utsikterna inom servicebranschen är dämpade, kommer vi knappast att se någon större nedgång.

Mer info och intervjuer:

Henna Mikkonen
Chefsekonom
henna.mikkonen@saastopankki.fi, 040 564 7918

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.