Teckningen av indexlånet Sparbanken Inhemska Bolag har börjat

Sparbanksgruppen har lanserat indexlånet Sparbanken Inhemska Bolag. Det är ett ca femårigt kapitalgaranterat masskuldebrevslån vars avkastning följer en balanserad aktiekorg av finländska företag. Avkastningen på de fyra aktier som utvecklas bäst i korgen är fast 30 procent under lånetiden.

”Tron på att världsekonomin ska återhämta sig förstärks sakteligen trots skuldkrisen i EU. Placerarna överför efter hand pengar från räntemarknaden som har låga räntor till aktiemarknaden som ger god utdelning, fastän man inte skulle tro det när man lyssnar på ekonominyheterna. Vi tror att de utländska investerarna de närmaste åren kommer att återvända stort till de finländska kvalitetsbolagen. Det utländska ägandet på vår börs ligger relativt sett på sin lägsta nivå på åratal så här finns det utrymme för ökning. Därför har vi plockat ihop en korg med goda, på Helsingforsbörsen listade storbolag för våra placerare”, motiverar man i Sp-Fondbolags analys.

Aktiekorgen innehåller tio finländska storbolag med lika vikt: Fortum Abp, Kone Abp, Neste Oil Abp, Nokia Abp, Nokian Renkaat Abp, Nordea AB, Sampo Abp, Stora Enso Abp, TeliaSonera AB och UPM Kymmene Abp.

Indexlån är alltid förknippade med risker. Kapitalgarantin gäller bara på förfallodagen. Om aktiemarknaden utvecklas ogynnsamt blir det ingen avkastning. Om emittenten hamnar på obestånd kan placeraren förlora den möjliga avkastningen helt eller delvis samt det placerade kapitalet delvis när masskuldebrevet förfaller till betalning i förtid. Om depositionsbanken hamnar på obestånd kan placeraren förlora det placerade kapitalet helt eller delvis.

Indexlånets teckningstid är 7.1.–15.2.2013 och teckningskursen 100 eller 110 procent. Minimiteckning är nominellt 1 000 euro. Teckningsställen är Sparbankernas kontor. Emittent är Royal Bank of Scotland PLC (RBS) och depositionsbank Nooa Sparbank Ab.

Ytterligare information:

Sparbanksförbundets utvecklingsdirektör Harri Mattinen, tfn (09) 5480 5210 och e-post harri.mattinen@saastopankki.fi.