Teckningen av indexlånet Sparbanken Matjättar har börjat

Sparbanksgruppen har lanserat indexlånet Sparbanken Matjättar. Det är ett ca femårigt kapitalgaranterat masskuldebrevslån vars avkastning följer en balanserad aktiekorg av tio internationella dagligvarubolag. Avkastningen på de fyra aktier som utvecklas bäst i korgen är fast 30 procent under lånetiden.

”Till korgen har valts toppnamnen bland dagligvaruproducenter och dagligvaruhandeln. Bolagen och deras globala, högklassiga och pålitliga produktmärken är bekanta också i finländarnas vardag. Korgen passar särskilt för placerare som söker en jämn värdeökning för sin placering. Förändringarna i den internationella dagligvaruhandeln är långsamma och konsumenterna använder sektorns produkter dagligen oberoende av konjunkturerna. Sålunda är branschens penningflöden också jämnare än i övriga sektorer. Företagen i korgen väntas vara måttligt framgångsrika också i den osannolika situationen att den globala ekonomin skulle hamna i en recession”, konstaterar man i Sp-Fondbolags analys.

Aktiekorgen innehåller tio internationella bolag med lika vikt: Costco Wholesale, General Mills, J Sainsbury, Kellogg Co, Kraft Foods Group, Nestle, PepsiCo, SABMiller, Unilever och Wal-mart Stores.

Indexlån är alltid förknippade med risker. Kapitalgarantin gäller bara på förfallodagen. Om aktiemarknaden utvecklas ogynnsamt blir det ingen avkastning. Om emittenten hamnar på obestånd kan placeraren förlora den möjliga avkastningen helt eller delvis samt det placerade kapitalet delvis när masskuldebrevet förfaller till betalning i förtid. Om depositionsbanken hamnar på obestånd kan placeraren förlora det placerade kapitalet helt eller delvis.

Indexlånets teckningstid är 6.5.–7.6.2013 och teckningskursen 100 eller 110 procent. Minimiteckning är nominellt 1 000 euro. Teckningsställen är Sparbankernas kontor. Emittent är Royal Bank of Scotland PLC (RBS) och depositionsbank Nooa Sparbank Ab.

Ytterligare information:

Sparbanksförbundets utvecklingsdirektör Harri Mattinen, tfn (09) 5480 5210 och e-post harri.mattinen@saastopankki.fi.