Utnämningar i Sparbanksgruppens affärsledning

Martti Hakala (EM) har utnämnts till affärsverksamhetsdirektör för privatkundsverksamheten och medlem i Sparbankscentralens ledningsgrupp. Martti kommer till denna tjänst från Lampis Sparbank, där han har ansvarat för bankens kundaffärsverksamhet. Tidigare har han arbetat som företagare inom affärskonsultation samt coachning av företagsledare och chefer. Före sina år som företagare arbetade Martti med olika chefs- och ledningsuppgifter inom OP Gruppen.

”Sparbanksupplevelsen skapas för kunden genom den känsla som han eller hon får gällande tjänsternas helhetsnytta, smidighet och enkelhet. Detta är kärnan i Sparbanken, och bakom den står många sparbanksmedarbetare och servicekanaler. Det viktiga är hur vi kan leva i tiden samt förverkliga och utveckla denna kombination. Det är fint att få utveckla Sparbankens privatkundsverksamhet tillsammans med bankernas och Sparbankscentralens experter”, säger Martti Hakala.

Manu Kauppila (EM) har utnämnts till affärsverksamhetsdirektör för företagskundsverksamheten och medlem i Sparbankscentralens ledningsgrupp. Manu kommer till denna tjänst från en tjänst som ansvarig direktör för Sparbankscentralens kortaffärsverksamhet. Manu har arbetat på Sparbankernas Centralbank sedan våren 2013. Före det arbetade han på Itella Bank som teamledare inom företagskundsverksamheten och i olika krävande expertuppgifter inom företagsaffärsverksamheten på Danske Bank. Manu efterträder Kari Suutari, som avgår med planerad och välförtjänt pension våren 2023.

”Det är fint att få skapa ännu bättre möjligheter för våra företagskunder att lyckas i sin företagsverksamhet. Moderna banktjänster och sparbankernas kunskap om den lokala verksamhetsmiljön är en oslagbar kombination. Under de senaste åren har allt fler företagskunder valt Sparbanken som sin huvudsakliga bank, vilket visar att vi är på rätt väg”, berättar Manu Kauppila.

”Jag är väldigt glad över att hela Sparbanksgruppen får tillgång till Marttis och Manus kompetens. Både Martti och Manu har gedigen kompetens inom bankverksamhet samt förståelse för och perspektiv på våra kunders framtida behov”, kommenterar Sparbanksförbundets verkställande direktör Karri Alameri.

”Jag är också glad över att Kari Suutari fortsätter som rådgivare i början av året och stöder Manu och Martti i att få grepp om sina nya ansvarsområden. Jag vill redan i detta skede tacka Kari för hans förtjänstfulla arbete med främjandet av Sparbanksgruppens strategi och i synnerhet utvecklingen av gruppens företagskundsverksamhet”, fortsätter Karri Alameri.

Hakala och Kauppila rapporterar i sina kommande uppgifter till Sparbanksförbundets verkställande direktör Karri Alameri. Målet är att utnämningarna ska träda i kraft den 1 januari 2023.

Ytterligare information:
Karri Alameri, verkställande direktör, Sparbanksförbundet
karri.alameri@saastopankki.fi
045 656 5250

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.