• Säästöpankkiryhmä/

Vårlig tillväxtperiod i Sparbanken, Finlands största tillväxt inom nettoteckningar: ”Våra kunder har lärt sig att hålla sig lugna i en turbulent ekonomi”

Våren kom med tillväxt i Sparbanken: Sparbankens nettoteckningar var under början av 2022 de största i Finland, 124 miljoner euro. Trots det instabila världsläget har Sparbankens kunder hållit sig lugna, och svackan i teckningarna på grund av kriget i Ukraina blev kortvarig. Samtidigt står finländarna inför en ny situation: i mars var inflationen 5,8 % och räntorna och priserna steg. Även om inget placeringsobjekt skulle verka bra för närvarande, gör långsiktighet det lättare att navigera genom dimman på placeringsmarknaden.

Början av år 2022 har gått i tillväxtens tecken i Sparbanken. Nettoteckningarna i Sparbankens fonder ökade mest i Finland under det första kvartalet – tillväxten var 2,82 %. Det totala värdet på Sparbankens nettoteckningar var högst i Finland, 124,0 MEUR.

”Våra kunder har lärt sig att det inte är lönt att förhasta sig i placeringsmarknadens turbulens, utan att ha ett långsiktigt förhållningssätt till placering”, säger Petteri Vaarnanen, verkställande direktör för Sp-Fondbolag och direktör för Sparbanksgruppens kapitalförvaltning.

På det hela taget förhöll sig Sparbankens kunder lugna till krigsutbrottet i Ukraina. Under de första dagarna av kriget i Ukraina fördubblades antalet inlösningar tillfälligt, men situationen normaliserades snabbt.

”Som i samband med coronakrisen var det äldre kunder som inlöste mer än unga. Unga har en längre placeringshorisont än äldre, vilket medför ett lugnare förhållningssätt till ekonomisk turbulens”, tillägger Vaarnanen.

Under coronakrisen förekom inga betydande skillnader mellan generationer när det gäller inlösen eller teckningar. Men när kriget i Ukraina bröt ut tog män det lugnare än kvinnor. Bland män ökade mängden inlösningar med cirka 10,6 % per bankdag och bland kvinnor med 25,1 % av det totala antalet inlösningar.

Så här navigerar du i dimman på placeringsmarknaden

Inflationen i Finland var 5,8 % i mars, något som ställer konsumenterna inför en ny situation. När det går åt mera pengar i affären, är det lätt hänt att man sparar mindre. Dessutom härjar ett krig i Europa och räntorna är på uppgång, och då ser inget placeringsobjekt bra ut.

”I den här situationen kan den första reaktionen bli att hålla pengarna på kontot. Men för närvarande är insättningsräntan på konton i praktiken 0 %, samtidigt som inflationen är över 5 %. Det betyder att 5 % försvinner från insättningens verkliga värde, om inflationen ligger kvar på samma nivå”, säger Henna Mikkonen, chefsekonom på Sparbanken.

Även om inget placeringsobjekt verkar attraktiv på kort sikt har placeraren på lång sikt – när räntorna normaliseras – återigen goda möjligheter.

”När Euribor stiger, stiger också insättningsräntorna så småningom. Det är bra att ha en buffert på kontot, men det är fortfarande bra att flytta långvarigare besparingar till bättre objekt, till exempel aktier som erbjuder ett skydd mot inflationen”, tillägger Mikkonen.

Något som talar för aktieplaceringar är att företagen i allmänhet anpassar sig väl till kriser. På kort sikt ger den globala pandemin och kriget chocker, men företagen hittar snabbt nya marknader och anpassar sig till den nya situationen.

”Aktieplacerare gör klokt i att komma ihåg vikten av spridda placeringar. Kriser drabbar olika platser vid olika tider, och till exempel i USA kan den värsta inflationsuppgången eventuellt redan vara förbi”, påpekar Petteri Vaarnanen.

I dimman är det bra att be en expert om navigeringshjälp.

”Portföljförvaltarna uppskattar effekterna av den högre inflationen på olika företag och försöker på detta sätt hitta de bolag som förmår att anpassa sig och trygga en lönsam verksamhet”, säger Vaarnanen.

Banken har en viktig roll när det gäller långsiktig planering av ekonomin, eftersom banken stödjer kundens förmögenhetsutveckling på lång sikt.

Kunden behöver inte segla ensam i dimman.

Mer information:

Petteri Vaarnanen
Verkställande direktör för Sp-Fondbolag och direktör för Sparbanksgruppens kapitalförvaltning
petteri.vaarnanen@saastopankki.fi, 040 721 8779

Henna Mikkonen
Chefsekonom vid Sparbanksgruppen
henna.mikkonen@saastopankki.fi040 564 7918

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen består av lokala Sparbanker runtom i Finland samt Sparbankscentralen.  Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.