Report this content

SAB WABCO TECKNAR AVTAL VÄRT 25 MILJONER EURO MED ALSTOM OM X60-PROJEKT I SVERIGE Malmö, 6 november 2003- SAB WABCO har tecknat ett avtal med Alstom i Tyskland avseende leverans av bromssystem för 55 sexvagnarståg till Stockholm Transport (SL). I beställningen ingår konstruktion och tillverkning av kompletta bromssystem inklusive boggibromsdelar och fullständigt bromsstyrsystem. Beställningen är värd cirka 25 miljoner euro och är SAB WABCOs största någonsin. Slutleverans beräknas ske 2006. Varje dag reser över 600 000 människor med SL, vilket kräver ett välfungerande publikt transportnät i Stockholmsregionen. Alstoms beställning omfattar konstruktion och tillverkning av kompletta bromssystem med boggibromsdelar, kompletta styrsystem, koppelsystem och hjul. Systemen kommer att tillverkas i Italien, Frankrike och Tyskland, och de första leveranserna ska ske i början av 2004. Att Alstom valde SAB WABCO för projektet innebär goda förutsättningar för framtida samarbeten med Alstom även i andra länder. Ingar Jensen, koncernchef för SAB WABCO säger: "Den här beställningen innebär att vi nu är ombord på X60-projektet med så gott som all vår utrustning, vilket stärker vår position som ledande leverantör av bromssystem i Europa." Han tillade: "SAB WABCO omorganiserade säljkåren 2002 och introducerade en key-accountorganisation i syfte att komma närmare marknaden och få ökat gensvar och därigenom ökad försäljning och tillväxt. Det här viktiga samarbetsprojektet med Alstom visar att strategin att hjälpa tågtillverkare att sänka kostnader och förbättra konkurrenskraften är helt rätt", avslutar Ingar Jensen. För mer information, kontakta: Mats Svensson, Marknadsdirektör, SAB WABCO Group AB Tel. 040-600 54 03 mats.svensson@sabwabco.com OM SAB WABCO SAB WABCO är en ledande leverantör av bromssystem, koppel och hjul på marknaden för passagerar- och godståg samt av eftermarknadstjänster till tågoperatörer. Vestar Capital Partners förvärvade SAB WABCO i september 2002 från börsnoterade Cardo AB. SAB WABCO, med huvudkontor i Malmö, har cirka 1 800 medarbetare på 15 platser över hela världen. Den årliga omsättningen är runt 300 miljoner euro. Företagets fem huvudsakliga fabriker ligger i Amiens i Frankrike, Piossasco i Italien, Remscheid och Oberhausen i Tyskland samt Landskrona i Sverige. För att betjäna den växande indiska marknaden har företaget även tillverkning i Indien. Försäljning och service finns också i Tyskland, Storbritannien, Sverige, Italien, Frankrike, Brasilien, Sydkorea, Belgien, Polen, Tjeckien, Spanien, Australien och USA. Dessutom finns samarbete med över 30 agenter världen över. SAB WABCO är en betydande leverantör av bromssystem, koppel och hjul till världsledande tågtillverkare såsom TGV i Frankrike, Pendelino i Italien, Talent i Österrike, Turbostar i Storbritannien och Loco 2016 i Österrike. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/06/20031106BIT00280/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/06/20031106BIT00280/wkr0002.pdf