Bostadsbyggandet ökar i Danmark

Nyproduktionen av bostäder har ökat i Danmark och det är främst allmännyttiga bostäder som byggs. Det visar en ny landrapport från NBO.

Danskt bostadsbyggandet ligger fortfarande på en låg nivå, men det sker en tydlig ökning i år. Cirka 11 500 nya bostäder planeras att ha uppförts innan 2011 års slut, en ökning med 1 000 bostäder jämfört med förra året. Det allmännyttiga bostadsbyggandet är för närvarande helt dominerande. Det är dels en följd av ökat behov, dels att kommunerna velat bevilja så många projekt som möjligt innan de nya reglerna om dubbelt så högt kommunalt grundkapital trätt i kraft. Det privata byggandet minskar bland annat på grund av prisfall på befintliga bostäder. Priserna påverkas av att både de korta och de långa räntorna stigit samtidigt som utbudet på egnahem är stort.

Nytt på dansk bostadsmarknad är även nya regler för försäljning av allmännyttiga bostäder som träder i kraft den 1 juli i år. De innebär att:

• Kommunstyrelse och bostadsorganisation ska vara eniga om beslut att sälja bostäder.
  • Två tredjedelar av de boende måste godkänna försäljningen för att den ska bli av.
  • I socialt utsatta områden ska överskottet från försäljningarna gå till förnyelsen av bostadsområdet.

NBOs landrapport om Danmark. Högerklicka på pdf-symbolen längst ned i detta mejl.

Fakta NBO:
NBO, Nordiska kooperativa och allmännyttiga bostadsorganisationer, är en ideell förening med sju organisationer i Sverige, Norge, Danmark och Island som medlemmar. NBO arbetar för en gemensam vision för bostäderna i Norden: ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbart boende för alla.

Ulrika Hägred, NBO-konsulent, tel +46739530768
Charlotta Lundström, pressansvarig, tel +46707212011