Fasta avgifter hindrar bostadsbolagens effektiviseringar i Sverige

De svenska fastighetsägare och boende som minskar användningen av fjärrvärme, el och vatten samt minskar mängden sopor med 25 procent kan inte räkna med motsvarande lägre kostnader. I en del fall sparas inte en enda svensk krona. Det är en av nyheterna i NBOs nya landrapport om svensk bostadsmarknad som presenteras idag.

Möjligheterna att minska kostnaden genom att effektivisera ser mycket olika ut beroende på vilken svensk kommun man bor i och vad man sparar på, enligt en svensk studie framtagen av flera aktörer på den svenska bostadsmarknaden. I vissa kommuner har till exempel elnäten enbart fasta avgifter, vilket kraftigt minskar möjligheterna att spara pengar genom att effektivisera. Detta är svenska bostadsorganisationer mycket kritiska till. Studien visar även på positiva exempel. Till exempel har fjärrvärmen en priskonstruktion som gynnar effektivisering genom att vara helt rörlig.

NBOs landrapport redovisar också en rekordartad ökning av investeringar i svenska flerbostadshus. Nyproduktionen ökar kraftigt och det är främst byggandet av bostadsrätter som återhämtat sig. Prognosen för påbörjade bostäder är på 31 000 i år och 32 5000 år 2012. Bostadsorganisationen HSB tredubblade sin bostadsproduktion förra året jämfört med året innan, från 325 till 1010 lägenheter. Målet är att på sikt nå en bostadsproduktion på 2000 lägenheter per år. SABO har lanserat ett typhus som levereras till ett fast pris på 12 000 SEK/kvm bostadsarea, exklusive moms, mark- och grundläggningskostnader, för att möta det ökade behovet av bostäder. Huset har tagits fram i en tävling som syftat till att påskynda produktutvecklingen av små flerfamiljshus till låga priser. Bostadsorganisationen Riksbyggen fortsätter att starkt prioritera sitt miljöarbete. Sedan år 2008 har bostadsorganisationen lyckats reducera utsläppen av växthusgaser från sin verksamhet med cirka 15 procent.

NBOs landrapport om Sverige. (Högerklicka på pdf-symbolen längst ned i detta mejl.
Rapporten Lönsamhet vid effektivisering. (Högerklicka på pdf-symbolen).

Fakta NBO:
NBO, Nordiska kooperativa och allmännyttiga bostadsorganisationer, är en ideell förening med sju organisationer i Sverige, Norge, Danmark och Island som medlemmar. NBO arbetar för en gemensam vision för bostäderna i Norden: ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbart boende för alla.

Ulrika Hägred, NBO-konsulent, tel +46739530768
Charlotta Lundström, pressansvarig, tel +46707212011