Gemensam handledning för ägardirektiv till kommunala bostadsbolag

SABO och SKL lanserar idag en handledning för hur kommuner och kommunala bostadsbolag gemensamt kan ta fram tydliga ägardirektiv för allmännyttan. Bakgrunden är den nya lag för kommunala bostadsaktiebolag som trädde i kraft den 1 januari i år.

Varje kommun har ett ansvar för bostadsförsörjningen och de flesta tar detta ansvar bland annat genom att äga ett bostadsaktiebolag. För att bolaget på bästa sätt ska göra nytta för kommunen och dess invånare bör kommunen i ett ägardirektiv tydligt klargöra vad man vill med bolaget. Därför har SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag och SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, gemensamt utarbetat en handledning för framtagande av ägardirektiv.

- Jag är mycket nöjd med att vi tillsammans arbetat med detta. Strategiska ägardirektiv framtagna i dialog är grunden för att bostadsbolagen ska kunna utveckla verksamhets- och affärsplaner som är till nytta för både ägaren och hyresgästerna, säger Kurt Eliasson, VD för SABO.

En översyn av ägardirektiven är aktuell i flera kommuner eftersom en ny lag för kommunala bostadsbolag började gälla den 1 januari. Den innebär i korthet att bolagen ska arbeta enligt affärsmässiga principer och alltid utgå från vad som är långsiktigt bäst för bolaget. Kommunen måste ställa ett marknadsmässigt avkastningskrav på bolaget. De kommunala bostadsbolagen ska även fortsättningsvis vara allmännyttiga och ta ett etiskt, miljömässigt och socialt ansvar.

SABO och SKLs handledning för ägardirektiv tar därför upp frågor som:

• Ägaridé
  • Verksamhetens inriktning
  • Ekonomiska utgångspunkter
  • Sociala utgångspunkter
  • Ekologiska utgångspunkter
  • Samordning och dialog

Handledningen som pdf.

Jörgen Mark-Nielsen, utredningsansvarig SABO, tel 08-406 55 40
Sophia Mattsson-Linnala, chef Ekonomi och finans, SABO, tel 08-406 55 08
Charlotta Lundström, pressansvarig SABO, tel 08-406 55 25

SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag Box 474 101 29 STOCKHOLM Telefon vx 08-406 55 00 www.sabo.se