Island förändrar bostadspolitiken efter ekonomiska krisen

Island räknar med att den nedåtgående trenden i ekonomin vänder och att landets BNP kommer att växa med 2,3 procent i år. Den försiktiga optimismen märks även på den isländska bostadsmarknaden. Under mer än ett år har priserna på fastigheter i Reykjaviks-området legat på samma nivå som i mitten av år 2004, strax före bankernas inträde på bolånemarknaden och den efterföljande ekonomiska krisen.

- Det ser ut som om den internationella finansvärlden nu börjar tro på att vi kommit på fötter igen! Vi får lån - och på rimliga villkor, säger Thórarinn Magnusson, på Félagsbústaðir, landets största bostadsföretag.

Den isländska bostadspolitiken har också setts över i krisens spår. Dess huvudsyfte ska nu vara att åstadkomma en fullgod boendesäkerhet för samtliga hushåll och att främja social sammanhållning och ekonomisk stabilitet, enligt den arbetsgrupp som haft i uppdrag att ta fram förslag för en förbättrad bostadsmarknad. Förslagen redovisas i NBOs nya landrapport och innebär bland annat att:

• Nuvarande hyresbidrag till isländska hyresgäster och räntebidrag till husägare ersätts med ett enhetligt och högre bostadsbidrag till samtliga hushållstyper och boendeformer.
  • Den isländska statens syfte med sin medverkan i bostadsfinansieringen är att försäkra ett stadigt penningflöde till bostadsfinansieringen, åstadkomma jämbördiga förutsättningar för medborgarna oavsett boendeort och underlätta uppfyllelsen av statens överordnade sociala målsättningar.

Det har även tillsatts en arbetsgrupp med uppgiften att arbeta fram en ny grundlag. Uppdraget har gått till 25 isländska medborgare som valts av det isländska folket bland totalt 500 sökanden. Deras förslag till ny grundlag väntas vara klart att presenteras i slutet av sommaren.

NBOs landrapport om Island. Högerklicka på pdf-symbolen längst ned i mejlet.

Fakta NBO:
NBO, Nordiska kooperativa och allmännyttiga bostadsorganisationer, är en ideell förening med sju organisationer i Sverige, Norge, Danmark och Island som medlemmar. NBO arbetar för en gemensam vision för bostäderna i Norden: ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbart boende för alla.

Ulrika Hägred, NBO-konsulent, tel +46739530768
Charlotta Lundström, pressansvarig, tel +46707212011