• SABO/

Nytt om svensk bostadmarknad: Nya regler för hyresrätterna i Sverige

Sverige har fått nya regler för hyressättning av bostäder, antagna av en bred politisk majoritet. De allmännyttiga bostadsbolagen är inte längre hyresnormerande.  Istället förhandlar nu både de privata fastighetsägarna och de kommunala bostadsbolagen med Hyresgästföreningen, som fått en stark ställning som konsumentföreträdare.  En ny regel ska skydda de boende mot kraftiga hyreshöjningar. Det är några av nyheterna i NBOs nya landrapport om svensk bostadsmarknad.

Förutom nya regler för hyressättningen, trädde en ny lag för kommunala bostadsbolag i kraft den 1 januari i år. Den innebär att bolagens huvudsakliga uppgift är att i allmännyttigt syfte förvalta hyresrätter, främja bostadsförsörjningen i kommunen och erbjuda de boende inflytande. Bolagen ska drivas enligt affärsmässiga principer med normala avkastningskrav.

Den svenska regeringen startar i år flera utredningar som rör bostadsmarknaden. En av dem ska ta fram förslag för att stärka hyresrättens ställning. En annan ska se över fastighetstaxeringen av bostäder och utreda om den kan avskaffas eller om taxeringssystemet kan förenklas.

Regeringen vill även ta bort den obligatoriska byggfelsförsäkring som funnits sedan 1993, som inneburit att den som ska bygga ett hus måste teckna en särskild byggfelsförsäkring. Enligt försäkringsbranschen uppgår premierna för försäkringen till totalt 300 miljoner kronor per år. De stora svenska bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen och SABO är därför positiva till att ta bort den obligatoriska försäkringen.

Nyproduktionen av bostäder ökade kraftigt år 2010, till 24 900 nya lägenheter. Antalet påbörjade lägenheter i flerbostadshus fördelades ungefär lika mellan hyresrätter och bostadsrätter. Men värt att notera är att byggandet året dessförinnan var det lägsta på tio år. Sverige har ett stort behov av nya bostäder, speciellt i storstäder och på studieorter.

NBOs landrapport om Sverige. Högerklicka på pdf-symbolen längst ned i detta mejl.

Fakta NBO:
NBO, Nordiska kooperativa och allmännyttiga bostadsorganisationer, är en ideell förening med sju organisationer i Sverige, Norge, Danmark och Island som medlemmar. NBO arbetar för en gemensam vision för bostäderna i Norden: ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbart boende för alla.

Ulrika Hägred, NBO-konsult, tel +46739530768
Charlotta Lundström, pressansvarig, tel +46707212011