Pressinbjudan: Professionell renovering - En konferens om renoveringsboomens ekonomi, teknik och miljö

Var fjärde svensk bor i en bostad byggd under Miljonprogrammets dagar. Idag är de flesta av dessa lägenheter i stort behov av renovering. Därför anordnar bransch- och intresseorganisationen SABO konferensen Professionell renovering den 2-3 februari.  Frågor som tas upp är bland andra: Ekonomiska möjligheter för renovering, hur arbetet kan genomföras smidigt för hyresgäster, fastighetsägare och entreprenörer samt möjligheter att energieffektivisera utan att bygga in fukt i husen.

Renoveringsbehovet är en stor utmaning för både politiker, byggbranschen, investerare, fastighetsägare och hyresgäster. Därför kommer konferensen att belysa renoveringarna ur olika perspektiv. Exempel ur programmet:

• Hem för miljoner. Ekonomiska förutsättningar för att genomföra renovering.
    Peter Wallberg, SABO
  • Så går man från 6 till 3 veckors renoveringstid i ett partneringprojekt.
    Mats Levén, Skanska och Henrik Möller, Vätterhem.
  • Så blir byggnaderna både komfortabla, energieffektiva och fuktsäkra.
    Carl-Eric Hagentoft, professor i byggnadsfysik på Chalmers.
  • Resultat från utredningsprojekt om kvalitet-, miljö- och hälsoeffekter av stamrenovering med reliningteknik.
    Tord af Klintberg, KTH

Under konferensens första dag kommer även pris att delas ut till bästa renoveringsprodukt.

Tid:
Den 2-3 februari 2011

Plats:
Bonnier Conference Center, Stockholm

Journalister är välkomna att delta under seminarierna, ingen föranmälan krävs.

Programmet i sin helhet, som pdf.

För mer information kontakta:
Stefan Björling, ansvarig för renoveringsfrågor, SABO, tel 08-406 55 39, e-post: stefan.bjorling@sabo.se
Charlotta Lundström, pressansvarig, SABO, tel. 070-721 20 11, e-post: charlotta.lundstrom@sabo.se