Stor inflyttning sätter press på norsk bostadsmarknad

Norskt bostadsbyggandet ökar kraftigt, med 40 procent. Men det räcker inte för att möta behoven i Europas tredje mest snabbväxande land. Befolkningstillväxten i Norge sätter stark press på bostadsmarknaden. Det visar NBOs landrapport som presenteras idag.

Norge kommer på tredje plats, efter Turkiet och Luxemburg, när det gäller procentuell befolkningstillväxt i Europa. Första kvartalet i år ökade befolkningen med 17 000 personer. Cirka 80 procent av befolkningstillväxten består av invandring, främst från Polen, Sverige och Baltikum. De flesta söker sig till Oslo-området.

Detta sätter tydliga spår på norsk bostadsmarknad. Priset på bostäder har ökat med 6,2 procent från första kvartalet 2010 till första kvartalet i år. För en genomsnittlig bostadsrättslägenhet innebär det en prisökning på cirka 100 000 kronor inom loppet av tre månader. Kostnaden för att hyra bostad har också ökat, i Oslo har månadshyrorna ökat med i genomsnitt 7,1 procent på ett år.

Även antalet nyproducerade bostäder i Norge har ökat. Mellan januari och april i år påbörjades nära 10 000 nya bostäder, 40 procent mer än motsvarande period förra året.

NBOs landrapport om Danmark. Högerklicka på pdf-symbolen längst ned i detta mejl.

Fakta NBO:
NBO, Nordiska kooperativa och allmännyttiga bostadsorganisationer, är en ideell förening med sju organisationer i Sverige, Norge, Danmark och Island som medlemmar. NBO arbetar för en gemensam vision för bostäderna i Norden: ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbart boende för alla.

Ulrika Hägred, NBO-konsulent, tel +46739530768
Charlotta Lundström, pressansvarig, tel +46707212011