Marknadskontroll: CECE välkomnar kommissionens initiativ

Report this content

Europeiska kommissionen kommer att anordna en konferens i Bryssel den 24 november 2011 för att diskutera marknadskontroll av maskiner. CECE (Committee of European Construction Equipment) stöder denna åtgärd genom en industri plattform och tekniska upplysningar för myndigheterna.

Som CECE har belyst många gånger tidigare, lider den europeiska sektorn för anläggningsmaskiner dagligen ekonomisk skada och har problem när det kommer till "sund konkurrens" inom EU.

Industrin har bett myndigheterna att garantera en rättvis konkurrens i Europa med påtvingade kontroller vid gränserna och på marknaden. Detta skulle grantera säkerheten hos produkterna och respekten för miljön, vilket bara är möjligt om marknadskontrollen genomförs och olagliga produkter hålls utanför EU.

I maj-juni 2011 genomförde CECE:s handelspolitiska kommission en undersökning bland tillverkare, återförsäljare och uthyrningsföretag för att förstå hur stort problemet var. Resultaten visade att 52% av deltagarna ser detta problem som en källa till oro som påverkar deras verksamhet, och 1 av 3 intervjuade företag anger att det påverkar resultatet i företaget eftersom kunderna väljer olagliga maskiner framför lagliga maskiner.

Till sist har Europeiska kommissionen beslutat att vidta vissa åtgärder och anordnar en konferens om marknadskontroll inom maskinsektorn i Bryssel den 24 november 2011.

Från den europeiska sektorn för anläggningsmaskiner deltar två talare på konferensen, Eric Amstutz (Caterpillar) och Thomas Lyckvall (ordförande i CECE:s handelspolitiska kommission).
Företrädare för de nationella regeringarna, kommissionen, Europaparlamentet och industrin deltar i konferensen och över 300 personer förväntas registrera sig.

Programmet omfattar flera paneler, i vilka frågor som industrins konkurrenskraft, skydd av innovationer och bästa praxis som från andra världsdelar och/eller initierats av branschen kommer att tas upp.
Dessutom kommer ett manifest med 10 rekommendationer för att förbättra marknadsövervakningen undertecknas av företrädare för 7 förbund på sina medlemmars vägnar. Ett detaljerat program för konferensen finns tillgänglig online.

Några av de berörda sektorerna i verkstadsindustrin har bestämt sig för att vidta vissa åtgärder för att stödja kommissionens initiativ. Sju europeiska sammanslutningar inom maskinteknik, inklusive CECE har bildat en gemensam arbetsgrupp och webbplattform för marknadsövervakning. Webbplattform (http://machinery-surveillance.eu) är ett gemensamt initiativ av Europeiska industrin för att visa sitt tydliga ställningstagande för en förbättrad marknadskontroll av kapitalvaror inom EU.

Den är utformad för att fungera som en resurs databas bestående av tekniska dokument från europeiska maskinindustrin. Denna information är speciellt riktad till myndigheter men även maskinindustrins kunder för att få dem att inte köpa illegala produkter. Alla dokument och guider finns på flera språk från varje sektor. Även artiklar som publicerats på nationell nivå på samma tema kommer att vara synlig på plattformen samt annan relevant information om marknadskontroll.

De välkända CECE guiderna för grävmaskiner, kompakta grävmaskiner, lastmaskiner och kranar torn finns naturligtvis med på webbens plattform. Dessutom innehåller webbplatsen uttalanden (video) från företrädare för industrin. En broschyr om plattformen har också utformats och publicerats.

"Marknadskontroll spelar en avgörande roll för att upprätthålla en rättvis konkurrens, behålla Europa som en strategisk tillverkningsplats och säkerställa effektiviteten av de regler som skyddar hälsa och säkerhet för arbetstagare och miljön", säger CECE generalsekreterare Ralf Wezel.

"Denna konferens är ett mycket viktigt steg framåt. Även om medlemsstaterna förblir ansvariga för marknadskontroll, är det tydligt att en viss samordning och stimulans bör komma från Bryssel. Vi hoppas att samma samarbete som vi uppnått mellan olika branscher i den här frågan också kommer att vara möjligt mellan de nationella myndigheterna i framtiden. Vi ser det som lösningen för att hålla Europa säkert, grönt, innovativt och konkurrenskraftigt. "

Anders Östergren

anders.ostergren@teknikforetagen.se