Allt fler anställda övervakas på jobbet

GPS-positionering, e-mailbevakning och kartläggning av politiska åsikter. Allt fler arbetstagare utsätts för integritetskränkande övervakning på arbetsplatsen, visar en kartläggning från Saco. – Utvecklingen går åt fel håll. Sverige behöver en samlad lag som skyddar de anställdas integritet, säger Sacos ordförande Göran Arrius.

Möjligheterna till kontroll och övervakning har aldrig varit större. Teknikutvecklingen går i rasande fart och det utnyttjas av arbetsgivarna.

Allt fler arbetstagare utsätts idag för någon form av övervakning på våra arbetsplatser, visar en ny kartläggning av Saco. Kartläggningen består av djupintervjuer med fackligt förtroendevalda och HR-chefer som alla har god insyn i förhållandena på den lokala arbetsplatsen.

Det handlar om kameraövervakning, GPS-positionering och spionprogram som granskar vår internetaktivitet. Men också om systematiserade hälsotester och kontroll av politiska åsikter.

− Utvecklingen går åt helt fel håll. För var dag som går flyttas gränserna för vad som anses vara acceptabelt. Behovet av en samlad lag till skydd för arbetssökandes och anställdas integritet är akut, säger Sacos ordförande Göran Arrius.

Redan för åtta år sedan lämnade en statlig utredare förslag på hur en lagstiftning om integritet i arbetslivet skulle kunna utformas. Sedan dess har ingenting hänt.

Saco befarar att vi är på väg mot en arbetsmarknad där arbetsgivarna övervakar alltifrån vår e-post och internetanvändning till toalettbesök och vänförfrågningar på Instagram.

− Integritetsfrågan måste upp på den politiska dagordningen. Som arbetssökande har du idag inget att sätta emot när arbetsgivaren till exempel kräver att få ta del av dina Facebookinlägg. Det är fullständigt orimligt och måste förändras, säger Göran Arrius.

Göran Arrius, ordförande Saco: 0706-49 16 62