Sacoförbunden vill få skåningar att göra smarta val

För första gången någonsin går Sacos 23 medlemsförbund ut i en gemensam rekryteringskampanj. Kampanjen är regionalt inriktad på Skåne och syftet är att få högutbildade skåningar att se det smarta med ett fackligt medlemskap.

Sacos 23 fack- och yrkesförbund samlar tillsammans över 670 000 medlemmar. Tillväxten inom federationen är god och antalet medlemmar blir fler för varje år som går. Samtidigt ökar även antalet personer med högskoleutbildning.

Det gör att rekryteringspotentialen är stor och därför gör nu Sacofederationen gemensam sak och går ut i en samlad kampanj. Syftet är att visa på det smarta med ett fackligt medlemskap och belysa det unika erbjudandet som Sacoförbunden tillhandahåller.

Navet i kampanjen är sajten ettsmartval.se som lanseras via sociala medier och annonser på bussar och lokaltåg.

Ett medlemskap i ett Sacoförbund är smart på många sätt. Du får råd och stöd i karriären samt tillgång till Sveriges bästa lönestatistik. Du får dessutom en inkomstförsäkring och bolån med låg ränta, säger Göran Arrius, ordförande för Saco.

Kampanjen är regionalt inriktad på Skåne och äger rum under september månad. Startskottet går dock redan imorgon, lördagen den 27 augusti, i samband med Midnattsloppet i Malmö. Göran Arrius kommer att springa loppet, liksom ett stort antal medlemmar och förtroendevalda.

Skåne är en dynamisk region med en välutbildad befolkning. Det är också en region med en stor andel utrikesfödda. I Malmö är var tredje invånare född i ett annat land och det är en grupp som fackförbunden traditionellt haft svårt att nå. Kampanjen är därför ett sätt att visa att vi finns och betona det stöd som Sacoförbunden erbjuder invandrade akademiker på arbetsmarknaden, säger Göran Arrius.

Göran Arrius, ordförande Saco: 0706-491 662
Eva Ferndahl, kommunikationschef och kampanjansvarig: 0706- 10 01 19