Stress håller akademiker hemma från jobbet

Var fjärde akademiker har stannat hemma från jobbet minst en dag det senaste året på grund av psykisk utmattning eller stress, visar en ny undersökning från Saco. – Det är allvarligt. Många har bilden av att de ska vila ut nu under semestern. Men du kan inte ta igen ett års pressad arbetsmiljö på fyra veckor, säger Sacos ordförande Göran Arrius.

Det är undersökningsföretaget Novus som på uppdrag av Saco har undersökt situationen för landets arbetstagare med akademisk utbildning.

Och det är en pressad verklighet som träder fram. Var fjärde akademiker har någon gång stannat hemma från jobbet det senaste året på grund av psykisk utmattning eller stress, enligt undersökningen. Värst är situationen för medelålders kvinnor.

Nu har många tagit semester och tänker att de ska vila ut och hitta energi inför hösten. Det är givetvis bra, men det räcker inte. Du kan inte ta igen ett års pressad arbetsmiljö på fyra veckor, säger Sacos ordförande Göran Arrius.

Undersökningen befäster den bild som trädde fram i en rapport tidigare i år från Saco. Den visade att hälften av alla akademiker tvingas dra in på luncher, arbeta över eller ta med sig jobb hem. Och enligt nya siffror från Arbetsmiljöverket uppger mer än var tredje anställd med eftergymnasial utbildning att de förväntas läsa jobbmejlen på fritiden.

Effekterna av det gränslösa arbetslivet är tydliga och ett stort ansvar vilar på arbetsgivarna. De måste bli bättre på att skapa balans mellan krav och resurser. Annars kommer det här att sluta riktigt illa, säger Göran Arrius.

Göran Arrius, ordförande Saco: 0706-491 662
Eva Ferndahl, kommunikationschef: 070-610 01 19