Sverige har lägst utbildningspremie i OECD

Sverige är det land i västvärlden där det lönar sig minst att utbilda sig, visar nya siffror från OECD. Det är inte hållbart. – För en stor del av landets högskoleutbildade innebär deras utbildningsval en ekonomisk förlust. Så kan det inte fortsätta om vi ska säkra kompetensförsörjningen inom välfärden och bygga ett kunskapssamhälle för framtiden, säger Sacos ordförande Göran Arrius.

Det är i sin årliga rapport Education at a Glance som den internationella samarbetsorganisationen OECD slår fast att lönepremien för högskoleutbildning är lägst i Sverige.

Sverige är alltså det land där det lönar sig minst ekonomiskt att läsa vidare jämfört med att börja jobba direkt efter gymnasiet.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen; utbildning måste löna sig. Det är viktigt för alla som satsar tid och pengar på att utbilda sig och det är viktigt för Sveriges framtida välstånd, säger Sacos ordförande Göran Arrius.

Saco egna studier visar sedan tidigare att det för stora grupper är en förlustaffär att utbilda sig när man räknar in studiemedel och andra kostnader under studietiden.

Samtidigt har vi en välfärdssektor som står inför stora problem där bristen på lärare, socialsekreterare och andra akademikergrupper beskrivs som akut.

Det är inte hållbart.

− En akademisk utbildning är givande på många sätt. Du får ett djupare perspektiv på omvärlden, möjlighet till ett utvecklande arbete och en försäkring mot arbetslöshet. Men det räcker inte. En utbildning ska även vara lönsam ekonomisk, säger Göran Arrius och fortsätter:

− För en stor del av landets högskoleutbildade innebär deras utbildningsval en ekonomisk förlust. Så kan det inte fortsätta om vi ska säkra kompetensförsörjningen inom välfärden och bygga ett kunskapssamhälle för framtiden.

Här hittar du OECD:s rapport Education at a Glance och här kan du räkna ut din livslön och jämföra den med andras med hjälp av Sacos verktyg.

Göran Arrius, ordförande Saco: 0707-470 228
Thomas Jartsell, pressansvarig: 0709-186 43