Sadolin Top7 – utvalda kulörer med karaktär

Report this content

Nu går vi från vitt och ljust till mer färg. Både på väggarna och i textilier och interiör. Sadolin Top7 är utvalda kulörer som rör sig från en varm gråskala, via romantiskt lila nyanser till sotade kulörer och skapar dramatiska kontraster. Kulörer som vi kommer känna igen både på catwalken och i designsammanhang.

Sadolins kulörexperter har alltid örat mot marken för att upptäcka vad som händer kring mode, design och trender. En gemensam riktning just nu är att vi lämnar det vita och ljusa och går mot att visa vår personlighet med hjälp av färg.

– Sadolin Top7 är kulörerna som Sadolins kulörexperter gillar lite extra just nu. Flera av dem går att matcha med varandra beroende på vilken känsla man vill få fram, säger Ann-Charlotte Linde, nordisk color manager på Sadolin.

Inför hösten 2014 ser vi att de lila nyanserna tar plats och flera stora designers har lila plagg med på catwalken. Men även grönt, varmt grå och nyanser som ligger nära naturen tar plats bland kulörerna vi ser under hösten. Stylisten och bloggaren ”Tant” Johanna Bradford har tolkat och stylat Sadolin Top7. Utifrån kulörerna har hon skapat tre olika stilleben – ”The Nostalgic”, ”The Romantic” och ”The Graphic”

– Det är så lätt att förändra med färg. Jag älskar att måla om, både väggar och möbler. Med små medel kan man skapa en helt ny känsla i ett rum. Kulörerna i Sadolin Top7 är riktigt intressanta att jobba med, de har mycket personlighet utan att vara för ”högljudda”, säger hon.

”The Nostalgic”
”The Nostalgic” består av kulörerna Leafy, en mörkgrön nyans, och Mason, som kommer från den varma gråskalan med en liten touch av rött och gult. Tillsammans skapar Mason och Leafy en stark allians med både värme och karaktär. Johanna Bradford har Leafy som sin personliga favorit bland Sadolin Top7.

– Leafy passar fint på sovrumsväggen eller i vardagsrummet. I ”The Nostalgic” har jag matchat Leafy med kulörer som liknar Mason, för att förstärka den naturliga och nästan jordiga känslan.  Jag tycker inte att man ska vara rädd för att använda en mörk väggkulör, men det blir allra bäst i rum med mycket textilier. Och gärna med mönster som bryter av och skapar liv! Säger Johanna Bradford.

”The Romantic”
”The Romantic” består av Violetta och Eggplant som är nyanser av lila med rosa undertoner, tillsammans med Flour som är ljust varmgrå. I naturen har lila och violett en nästan helig plats där många blommor är känsliga och anses extra värdefulla.

– Jag tycker att kulören Violetta matchar bäst med mörka träslag men det går precis lika bra att ta in ljust träslag om man är mer förtjust i den skandinaviskt svala stilen, förklarar Johanna Bradford.

”The Graphic”
”The Graphic” är skapad av Reef, en uppiggande accentkulör som befinner sig i gränslandet mellan rött och orange. Classic Statue är en varm gråton som matchar Reef på ett behagligt sätt.

– Reef är ljusare och mer informell än rött men även mer rikare och mer romantisk än orange. När jag stylade ”The Graphic” valde jag att måla väggen i två kulörer, det är ett bra sätt att skapa dramatik. Jag tycker också att metaller som mässing passar perfekt ihop med kulörerna, säger Johanna.

För mer information kontakta:
Ann-Charlotte Linde, nordisk color manager på Sadolin.
E-post: ann-charlotte.linde@akzonobel.com Tfn: 0046 4035 50 00

Claus Hansen, Marketing activation manager på Sadolin Danmark.
E-post: claus.hansen@akzonobel.com Tfn: 0045 2494 90 16

Madelene Eriksson Marketing activation på Sadolin Sverige.
E-post: madelene.eriksson@akzonobel.com Tfn: 0046 708 35 02 35

Johanna Bradford, stylist.
E-post: johanna@lovelylife.se Tfn: 0046 735 37 13 84

Sadolin är en del av AkzoNobel, som är världens största färgföretag och en ledande producent av specialkemikalier, bygglim och limsystem. Vi förser företag och konsumenter världen över med innovativa produkter och brinner för att utveckla hållbara lösningar för våra kunder. Vi rankas återkommande som ett av de ledande företagen inom hållbar utveckling. Vår vision: “Inspirera människor att måla och skydda sina hem och byggnader. Höja livskvalitén med hjälp av färg”.

Taggar: