• SAF/

Report this content

Inbjudan till lunchseminarium den 6 mars kl 11.30-13.30. SFI - En brygga till livet i Sverige? Seminarium och ny rapport från SAFs projekt Mångfald på utbildningsområdet. Att kunna landets språk är en viktig förutsättning för att finna en plats på arbetsmarknaden. Sverige var tidigt ute med ett system för svenskundervisning för invandrare men hur bra har SFI fungerat? På seminariet "SFI - En brygga till livet i Sverige?" diskuteras såväl historik som framtidsmöjligheter kring utbildningsformen svenska för invandrare. Bland de frågor som kommer att tas upp på seminariet märks: * Hur kan invandrares möjligheter att tillgodogöra sig språket förbättras och därmed också öka förutsättningarna för att var och en ska få ett arbete? * Hur har SFI fungerat utifrån individens perspektiv? * Vad skulle en snabbt växande marknad för utbildnings-företagen kunna tillföra i form av utveckling av det traditionella SFI om bara företagen gavs möjlighet att konkurrera om eleverna? Vid seminariet medverkar: · Andreas Bergh, doktorand vid nationalekonomen i Lund och författare till rapporten, · Mauricio Rojas, samhällsdebattör och ansvarig för CVV, Centrum för Välfärd efter Välfärdsstaten · Jan Larsson VD för utbildningsföretaget Proteam AB. Tid: 6 mars, kl 11.30-13.30 Plats: Näringslivets hus, Storgatan 19, lokal: SAE-rummet Ytterligare information: Ulla Ericson, ansvarig för SAFs kompetensområde arbetsmarknad och utbildning, tfn 08-762 63 86. Anmälan till Birgit Möller, telefon 08-762 63 15, fax 08-762 60 08 eller via e-post: birgit.moller@saf.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/02/20010302BIT00430/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/02/20010302BIT00430/bit0001.pdf