• SAF/

Inbjudan till pressträff 600 företagare om upphandlingskommitténs förslag

Inbjudan till pressträff 600 företagare om upphandlingskommitténs förslag Den statliga upphandlingskommittén föreslår stora förändringar av Lagen om offentlig upphandling (LOU). Dessa regler styr inköp i landets kommuner, landsting och staten för 400 miljarder kronor varje år. Den 14 mars överlämnar utredningen sina förslag till finansminster Ringholm. Förslagen innebär bl a att kommunerna slipper följa LOU vid upphandling från kommunala bolag, avknoppning från kommunal verksamhet blir möjlig utan föregående upphandling, offentliga upphandlare kan utesluta företag med vinstintresse från att delta i upphandling av viss verksamhet. Möjligheterna till direktupphandling ökar också. Men vad anser företagen om utredningens förslag och vilka konsekvenser kan de få? Demoskop har på SAFs och Industriförbundets uppdrag frågat 600 företagare med erfarenhet av offentlig upphandling om deras uppfattningar. Vi presenterar undersökningen, som har genomförts i vinter, vid en pressträff som vi inbjuder till. Tid: Tisdagen den 13 mars kl 10.00 Plats: Näringslivets hus, Storgatan 19, lokal: AU-rummet, 7 tr OBS! Undersökningen visar på regionala skillnader mellan Stockholm, Skåne, Västra Götaland och övriga Sverige. Regionala presskonferenser kommer därför att genomföras samtidigt i Göteborg och Malmö på SAFs regionkontor. Inbjudan kommer separat från regionkontoren. Vid presskonferensen i Stockholm medverkar: * Lennart Palm, Områdesansvarig Konkurrens/Offentlig sektor SAF * Anders Stenlund, Områdesansvarig Konkurrenspolitik Industriförbundet, tillika expert i Upphandlingskommittén * Camille Forslund, Personalchef Keyline Städ och Konsult AB, tillika medlem i företagsledarnätverket PIST Välkomna! Ytterligare information: Jens Hedström, upphandlings- och konkurrensexpert, SAF tfn 08-762 64 86 eller Jonas Berggren, upphandlings- och konkurrensexpert, Industriförbundet tfn 08-783 80 21. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/08/20010308BIT00440/bit0003.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/08/20010308BIT00440/bit0003.pdf