• SAF/

Minskat företagande bland unga äventyrar Europas framtida välfärd

Minskat företagande bland unga äventyrar Europas framtida välfärd - Många ungdomar i Europa är positivt inställda till entreprenörskap och företagande. Därför är det viktigt att samhället skapar de rätta förutsättningarna för att ta vara på denna utvecklingskraft. Det säger SAFs chefsekonom Jan Herin i en kommentar till SAFs och Industriförbundets nya benchmarkrapport om ungt entreprenörskap, Benchmarking entrepreneurship among young people in Europe. Rapporten presenterades i dag vid konferensen "Young Entrepreneurs - Europe´s challenge for tomorrow". Rapporten visar att 25 procent av alla unga människor i Europa föredrar att vara egenföretagare framför att vara anställd av någon annan. Detta visar att många ungdomar har en positiv attityd till entreprenörskap och företagande. Trots det minskar företagandet bland ungdomar i Europa. Andelen egenföretagare mellan 20 och 24 år föll med cirka 30 procent under 1990-talet. I dag uppgår egenföretagandet i den ålderskategorin till 4 procent i Europa. Detta indikerar att förutsättningarna för företagande i Europa måste förbättras, speciellt för unga människor. Rapporten visar också att utbildningssystemen i Europa endast sporadiskt stöder entreprenörskap och företagande i skolan. Lärare och skolledare har begränsade kunskaper och erfarenheter om företagande. Därför är det viktigt att öka dessa gruppers kunskaper om företagande t.ex. genom att introducera kurser i entreprenörskap på lärarutbildningarna. Rapporten pekar på vikten av ett bra samarbete mellan näringsliv och skolan för att stärka Europas konkurrenskraft. Dessutom är utbildningssystemen i Europa alltför fokuserade på att förbereda studenterna för arbete i redan existerande större företag. Utbildningen borde i högre utsträckning fokuseras på att studenterna kan bli både anställda och företagare. - De europeiska regeringarna understryker numera ofta vikten av företag och företagande för den framtida ekonomiska och sociala välfärden. Trots det är det främst genom initiativ från privata organisationer och företag som entreprenörskap stimuleras och framhävs både i samhället och i skolorna, säger Jan Herin. Ytterligare information: Jan Herin eller Patrik Karlsson, SAF, tfn 08-762 60 00. Rapporten finns på www.eu2001.swedishenterprise.se, under rubriken "Publications". ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/22/20010322BIT01170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/22/20010322BIT01170/bit0001.pdf