• SAF/

Pressinbjudan Svensk Arbetsmarknadspolitik -ett föredöme eller dags för utvädring

Report this content

Svensk arbetsmarknadspolitik - ett föredöme eller dags för utvädring? Den svenska arbetsmarknadspolitiken framhålls ofta som ett föredöme. Inte minst gäller detta i internationella sammanhang. Frågan om arbetsmarknadspolitikens effektivitet aktualiseras i samband med EU:s toppmöte i Stockholm den 23-24 mars, då sysselsättningsfrågor är prioriterade. · Har politiken ökat de arbetssökandes konkurrenskraft på arbetsmarknaden och fått fler i reguljärt arbete? · Eller har politiken till betydande del resulterat i att subventionerade arbetstillfällen trängt ut reguljära jobb? · Finns det bättre sätt att främja en väl fungerande arbetsmarknad och full sysselsättning? Industriförbundet och SAF har låtit konsulten Peter Stein sammanfatta de viktigare utvärderingar som gjorts av arbetsmarknadspolitiken från 1970- talet t.o.m. 1990-talet. Stein redovisar huvuddragen i sin rapport vid en pressträff som vi inbjuder till. Tid: Måndagen den 19 mars kl 13.30 (OBS tiden!) Plats: Näringslivets Hus, Storgatan 19, Stockholm, SAE-rummet Medverkande: Krister Andersson, Industriförbundet, och Jan Herin, SAF, presenterar Industriförbundets och SAFs gemensamma förslag till förbättringar av arbetsmarknadspolitiken. Välkomna! ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/15/20010315BIT00590/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/15/20010315BIT00590/bit0002.pdf