Seminarium - SAF och Industriförbundet - en 1900-talshistoria

Report this content

Inbjudan till seminarium SAF och Industriförbundet - en 1900-talshistoria Den 29 mars 2001 bildas den nya näringslivsorganisationen Svenskt Näringsliv. Samtidigt går 1900-talets två stora näringslivsorganisationer SAF och Industriförbundet i graven. Vad har SAF och Industriförbundet betytt? Varför bildades en gång organisationerna? Vilka har de strategiska vägvalen i organisationernas historia varit? Hur har SAF och Industriförbundet präglat vår bild av näringslivet och samhället de har verkat i? Det är frågor vi vill diskutera vid ett seminarium som vi inbjuder till. Tid: Tisdagen den 20 mars kl 10.00 - ca 12.00 Plats: Berns, Berzelii park, Stockholm, Rektangelsalen Medverkande: * Anders Johnson, skriftställare. Anders Johnson är författare till skriften "SAF och Industriförbundet - en 1900-talshistoria". Skriften finns tillgänglig vid seminariet. * Jan O Berg, tidigare informationsdirektör vid Industriförbundet. Jan O Berg skriver en idéhistorisk uppsats under rubriken "Om den moderna industrin - Industriförbundet och Sverige under det tidiga 1900-talet". * Sigfrid Leijonhufvud. Sigfrid Leijonhufvud är redaktör och initierad granskare av SAF och Industriförbundet. Anmälan till seminariet tas emot av Gunilla Sparr, pressekreterare SAF, tfn 08-762 60 20, e-post gunilla.sparr@saf.se eller per fax 08-762 64 90. Vi önskar anmälan senast på måndag förmiddag den 19 mars. Välkomna! ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/13/20010313BIT00760/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/13/20010313BIT00760/bit0002.pdf