Strukturfel bromsklossar på fortsatt svensk tillväxt

Report this content

Strukturfel bromsklossar på fortsatt svensk tillväxt Sverige ligger på 16:e plats och efter våra nordiska grannländer i OECDs senaste välståndsliga. Den goda ekonomiska utvecklingen de senaste åren räcker inte för att vi skall komma ikapp våra konkurrentländer i tillväxt och välstånd. Konjunkturavmattningen gör nu att vi riskerar att falla tillbaka. Årets strukturrapport från SAF och Industriförbundet fokuserar på hur företagandets drivkrafter och villkor kan förbättras både nationellt och regionalt. Den visar på ett antal kvarstående strukturfel i svensk ekonomi. - Vi kan nu se hur det höga svenska skattetrycket alltmer utsätts för internationell konkurrens, säger Jan Edgren, SAF, som lett arbetet med årets rapport. Höga skatter på arbete och sammanpressade löner bidrar till braindrain från Sverige. Nya siffror visar att vi under 90-talet tappat netto en hel årskull av civilingenjörer och civilekonomer. Strukturrapporten pekar ut den låga marknadsförsörjningen - under 50 procent trots några goda år - som ett av Sveriges allvarligaste strukturproblem. Siffrorna visar också att vi har ett alltmer tudelat Sverige med stark tillväxt och dynamik i Stockholmsregionen, låg dynamik och tillväxt i Norra Sverige samt måttlig utveckling i övriga delar av Sverige. - Ett annat strukturproblem är att vi har ett för dåligt tillflöde av spetsutbildade ungdomar. Sverige har färre ungdomar med lång högskoleutbildning än i något annat OECD-land och är det enda landet som har en lägre utbildningsnivå bland ungdomar än bland föräldragenerationen. Bland positiva inslag i årets strukturrapport märks nya siffror som visar på en ökad lönespridning och ett allt bättre samarbete mellan skola/högskola och näringsliv. Ett annat positivt inslag är att konkurrensutsättningen av den offentliga sektorn ökar. Här är potentialen till fortsatta förändringar dessutom mycket stor. - De höga skatterna på arbete - genomsnittligt 61 procent av arbetskostnaden - utgör ett fortsatt stort problem för företagen, inte minst när det gäller att i internationell konkurrens rekrytera och behålla nyckelarbetskraft. För särskilt de mindre företagen är regelbyråkratin något som inverkar menligt på växtkraften. Ett mål bör vara att minska regelvolymen med 50 procent. Årets Strukturrapport är den sjunde sedan 1995. Under hösten och vintern har dessutom ett antal delrapporter publicerats. Ytterligare information: Jan Edgren, Olof Erixon och Lars Jilmstad, SAF 08-762 60 00. Rapporten finns på www.saf.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/14/20010314BIT00250/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/14/20010314BIT00250/bit0002.pdf